Omslagpunt bepalen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Eline

Omslagpunt bepalen

Bericht door Eline »

Hallo Sportrusters,

Ik begin op 7 Juli met mijn 100 dagen schema voor de marathon, dus moet ik mijn omslagpunt gaan invullen. Echter, het omslagpunt wat de veldtest (op loopband) geeft (183) verschilt nogal van mijn gemiddelde hartslag bij mijn snelste 10 km, want die was 167 (redelijk recent, bij de CPC begin dit jaar). Wat nu? Het gemiddelde nemen als omslagpunt? Nieuwe veldtest doen? Hoewel dat me niet gaat lukken vóór 7 Juli, dus ik zal toch alvast iets in moeten vullen... maar wat? :o

Groet, Eline.
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt bepalen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eline,

Ben je echte helemaal voluit gegaan tijdens de 10K, dus had je na die tijd echt het gevoel dat het niet sneller kon?

Je kunt de gegevens altijd aanpassen. Dus wat je nu kan doen is je veldtest omslagpunt invullen en kijken wat je marathonhartslag is.
En kun je dan eens een training op (lage) marathonhartslag doen en even je gemiddelde tempo meten. Kun je die dan doorgeven? Dan kijk ik er even naar. En wat was je tijd op de 10k?

Met blijde groet,

Rob
Eline

Bericht door Eline »

Hoi blijde Rob,

Dank voor je reactie.

Ja, ik ging voluit tijdens die 10k, alleen was het nogal druk, dus moest vooral de eerste 2k nogal inhouden. Tijd was 55:55. Mijn andere 'snelle' (voor mijn doen dan, hè, ben wel al 52 jaar oud ;) )10k's zijn niet veel langzamer (< 30 seconden verschil) en gaven dezelfde gemiddelde hartslag (167/168) en ook daar had ik niet het gevoel dat ik veel harder had gekund (eindsprint lukte ook niet meer enzo).

Hartslagmeting was overigens met mijn Fitbit, maar omdat ik de (hartslag-)cijfers niet kan lezen zonder leesbril en niet mét leesbril op wil rennen, ga ik deze week een Polar M430 kopen, want dan die trilt als ik buiten mijn zones schiet. Dus daar moet ik even op wachten voordat ik een training op marathonhartslag kan doen... maar ik laat het je weten zodra ik die heb gedaan!

Groet,

Eline.
Eline

Bericht door Eline »

Ik heb mijn eerste sessie met Polar achter de rug, hartslag keurig rond de 146 weten te houden (mijn lage marathon hartslag). Tempo was gemiddeld 6:34 per kilometer. Het voelde als heel rustig lopen, maar ik had verwacht dat ik nóg langzamer zou moeten lopen om mijn hartslag laag te houden, dus dat viel mee :D .
RunningRob - Sportrusten

Hoi Eline,

Dat is een prima tijd, volgens de statistieken zou je rond de 6:50 min/km moeten lopen, en daar zit je ruim onder, dus ik denk dat je veldtest inderdaad iets aan de hoge kant is. Als je je omslapunt een paar slagen, zeg 4, lager in zou stellen, dat je dan aardig goed moet zitten.

Laat je weten hoe het gaat?

Blijde groet,

Rob
Eline

Bericht door Eline »

Doe ik, Rob, dankjewel! :)
Eline

Bericht door Eline »

Hoi Rob,

Ik ben nu ruim een week bezig met mijn 100 dagen, en het lopen voelt prima met deze hartslagen. Soms (vandaag bijvoorbeeld) is het wat lastig om mijn hartslag laag te houden, maar dat is normaal als het warm is, lijkt me. Bovendien liep ik nooit op hartslag, dus daar ben ik nog aan aan het wennen :)

Groet, Eline.
RunningRob - Sportrusten

Dank voor de update :)

Succes!

Rob
Plaats reactie