eerste marathon New York, ging lekker!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jess

eerste marathon New York, ging lekker!

Bericht door jess »

Mijn eerste marathon zit er op. En ik kijk terug op een geweldige ervaring.
Ik heb wel vragen, metname over mijn hoge hartslag en ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Ik heb afgelopen zondag New York gelopen. Een groot feest met 50.000 deelnemers en 2 miljoen juichende toeschouwers. Omgeving is prachtig. Je loopt door de verschillende buurten op Manhattan af over bruggen en veel vals plat.

Het lopen zelf ging de 2e helft veel lekkerder dan eerste. Eerste 12 km last van spieren die stijf bleven en een hoge hartslag die ook na paar km niet zakte. Ik heb heel rustig gelopen en kon met ademhaling hartslag wel iets laten zakken maar liep steeds weer op.

Ik heb tot 21 km mijn hartslag onder de 160 gehouden. Toen merkte ik dat ik te veel met mijn hartslag bezig was en ook wat in verwarring was omdat hij zo hoog bleef, terwijl ik steeds lekkerder begon te lopen. Ik besloot mijn hartslag los te laten en op gevoel te lopen.

Na de beruchte Williams brug op 23 km voelde het nog steeds goed en ik ging lekker omhoog 1th avenue op. Bij 35 km ging nog steeds makkelijk ondanks hoge hartslag en ben gaan versnellen. Die Laatste 6 km haalde ik steeds meer lopers in (en vielen om mij heen steeds meer mensen stil met kramp of vermoeidheid) Man met hamer niet tegen gekomen en met veel enthousiasme over de finish. Met 4.48 geen spectaculaire tijd, maar ik ben heel tevreden voor een eerste.

wat extra info ivm mijn vragen:

Mijn omslagpunt is 178 ( vastgesteld met inspanningstest in april dit jaar)
marathon hartslag laag is 143. Hoog 153
Ben 43 jaar.
Mijn snelste tien heb ik in oktober gelopen op 49,58. ( zon 3 min sneller dan voor ik aan sportrusten begon)

Mijn gemiddelde hartslag op de marathon was met 165 (max 182) eigenlijk te hoog. Ik begrijp niet goed hoe dat kwam (parkoers, is het de adrenaline, stress omdat hartslag hoog bleef? ) hebben jullie daar idee over?

Nu vraag ik mij af: hoe kan het dat ik toch zo goed kon volhouden op deze hoge hartslag?

En wat betekent dit voor volgende marathon?
Mijn verwachte eindtijd opv jullie boek zou wel een stuk sneller zijn zijn. Ik had ook na marathon wel gevoel dat ik nog overhad en sneller had kunnen lopen.

Ik heb geen signalen dat mijn Hartslagmeter niet zou werken. En ik heb 1x tijdens training iets soortgelijks ervaren.
Ik heb qua voeding de marathon box van Miriam van Reijen gebuikt, speelt dat nog een rol?
RunningRob - Sportrusten

Re: eerste marathon New York, ging lekker!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hulde! Gefeliciteerd met je mooie prestatie! :D :D
Netjes gedaan hoor voor een eerste keer!!
jess schreef:Mijn gemiddelde hartslag op de marathon was met 165 (max 182) eigenlijk te hoog. Ik begrijp niet goed hoe dat kwam (parkoers, is het de adrenaline, stress omdat hartslag hoog bleef? ) hebben jullie daar idee over?
Ik denk dat je nog wel sneller kunt op de 10km, aangezien je daarin al een behoorlijke progressie hebt gemaakt gedurende de 100 dagen periode. Dus je marathonhartslag waarop je getraind hebt is dan wat lager dan wat je aan zou kunnen.
jess schreef:En wat betekent dit voor volgende marathon?
Ik zou eens aan een wedstrijd op 10km meedoen, en proberen echt voluit te gaan, en dan eens kijken waar je op uit komt met je eindtijd en je gemiddelde hartslag. Mocht je naar aanleiding van het resultaat vragen hebben hoor ik het graag!
jess schreef:Ik heb qua voeding de marathon box van Miriam van Reijen gebuikt, speelt dat nog een rol?
Ik ken de (inhoud van) de box niet, maar ik verwacht dit niet.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie