Halve marathon hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Roleofm

Halve marathon hartslag

Bericht door Roleofm »

Vraagje. Ik heb mijn omslagpunt hartslag en heb een trainingsschema (have marathon) gekregen met per training de hartslag waarin ik moet rennen. Maar daarnaast wordt vaak gesproken over de halve marathon hartslag. Is dat dezelfde als de hoogste die je in de training zou moeten hebben? Ik kon nergen een de defintie daarvan vinden op deze site.
RunningRob - Sportrusten

Re: Halve marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

De laagste 2 hartslagen in je schema noemen we je lage en je hoge halve marathonhartslag. Later krijg je uitleg over hoe je deze gebruikt tijdens de halve marathon. Je begint de halve marathon op de lage halve marathonhartslag en deze loopt gedurende de halve marathon op naar de hoge.

Blijde groet,
Rob
Roleofm

Bericht door Roleofm »

Dankjewel Rob,
Het is wel vreemd dat de laagste hartslag in mijn schema 142 is en de hoogste 143. Dat is een marginaal verschil. En ik weet nu al dat mijn hartslag bij een wedstrijd eerder bij de 160 ligt. Klopt mijn schema dan wel?
Maar ik ga natuurlijk wel gewoon verder want voor de training lijkt me dat wel een goede frequentie. Maar misschien dat het geheim van de sportrusten smid is, dat mijn hoge hartslag dan ook tegen de 160 zou moeten liggen.
Vol verwachting klopt mijn hart,

Roelof
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roelof,

Je hebt aangegeven dat je 65 minuten loopt over de 10km, dan verwachten we dat je ruim 2h30 zult doen over de halve marathon. Dit komt overeen met 7:23 min/km.

Als ik na je trainingen kijkt dan komt dit aardig overeen met het tempo wat je nu loopt op je trainingen. Dus wat dat betreft kloppen de hartslagen wel.
Ik heb nog wel 2 opmerkingen:
- Misschien dat de intensiever training voor jou niet intensief aanvoelt, loop hem dan sneller, hij moet ook echt intensief voelen.
- Mocht gedurende de 100 dagen blijken dat je sneller wordt op de 10km, en je past dit aan in je schema, zul je zien dat ook de hartslagen naar omhoog worden bijgesteld.

Blijde groet,
Rob
Roleofm

Bericht door Roleofm »

Dank je
Plaats reactie