Sinds ruim een week train ik voor de (eerste) marathon. De hartslagen waarop ik moet trainen, maken dat ik in een zeer laag tempo loop. Wel zie ik verbetering: met een afnemende hartslag loop ik in een toenemende snelheid. De ademhalingsoefeningen helpen hier zeker bij. So far, so good.
Parallel aan dit trainen, lees ik ook het boek De Hardlooprevolutie. Een goede combinatie
In dit boek lees ik dat lopers worden aangemoedigd om vooral vaak te lopen in D1 en D2, en dat de trainingsprikkel ligt op de aerobe drempel. Ik heb het verslag van het SMA erop nageslagen, en wat blijkt: de hartslagen waarop ik geacht wordt te trainen in het 100-dgn schema liggen allemaal in D1, volgens dit verslag. Nu heb ik mijn omslagpunt ingevuld op de website van Sportrusten en daar mijn zones laten berekenen. Ik zie daarbij andere zones dan in het verslag van de SMA, gebaseerd op een looptest met gasmeting. Voor het overzicht: Vraag bij mij door bovenstaand: interpreteer ik iets niet juist? En zo wel: welke zones zijn nu correct, en op welke hartslagen moet ik trainen?
Warme groet,
Martin