intervallen op de atletiek

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Otjeot

intervallen op de atletiek

Bericht door Otjeot »

Hallo,

Ik heb gisteren in rotterdam mijn omslagpunt laten berekenen en vandaag even gekeken naar mijn schema. Ik heb ingevuld op maandag vogels te willen kijken (omdat ik dan personal training heb) op dinsdag loop ik op een atletiekvereniging, waar wij altijd op de baan interval trainen. Mijn vraag hierbij is, vul ik hier trainen op marathon hartslag "hoog" of "laag" of intensief in?
Dan heb ik op woensdag rust. Op donderdag wil ik dan (afhankelijk wat voor antwoord ik krijg over de dinsdag) dus in marathontempo "hoog" of "laag" gaan trainen en zondag dus ook afhankelijk van mijn antwoord over de dinsdag. Heb ik het zo dan een beetje goed ingevuld? (ik twijfel nl nogal eens :lol: )

Ohw en ik heb een vraag over de zone die ik aan moet houden als er staat VOLUIT!

Groetjes,

Natasja
RunningRob - Sportrusten

Re: intervallen op de atletiek

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Natasja,
Otjeot schreef: 23 jun 2019, 17:03 Mijn vraag hierbij is, vul ik hier trainen op marathon hartslag "hoog" of "laag" of intensief in?
De intervaltraining kun je beschouwen als een intensieve training.

Ik zou dan op donderdag en zaterdag de trainingen op marathon laag en hoog doen. Dan zijn je trainingen mooi verdeeld over de week en is je herstel optimaal.

De training VOLUIT doe je voluit, dus maximaal. Als dit goed gaat dan zou dit hoog D3 moeten zijn, of zelfs daarboven.
(maar mijn eigen ervaring is dat dat niet altijd lukt ;) )

Succes!
Blijde groet,
Rob
Otjeot

Bericht door Otjeot »

Hoi Rob,

Hartstikke bedankt voor je antwoord. Het is mij duidelijk! Ga direct mijn schema aanpassen.

Groetjes,

Natasja
Otjeot

Bericht door Otjeot »

Nog 1 dingetje.....Geef het dan niet dat ik op de dinsdag meer aantal kilometers loopt als aangegeven in schema?

Groetjes,

Natas
RunningRob - Sportrusten

Hoi Natasja,

In principe niet. Omdat je herstel te controleren kun je je rusthartslag bijhouden. Dus je meet iedere dag rond dezelfde tijd je hartslag in rust.
Zelf vind ik het fijn omdat bijvoorbeeld 's ochtends te doen voordat ik opstaat.

Als je rusthartslag meer dan 5 slagen hoger is dan normaal, is de kans dat je niet goed hersteld bent en dan neem je een extra rustdag.

Blijde groet,
Rob
Otjeot

Bericht door Otjeot »

Hoi Rob,

Duidelijk.

En klopt het dat mijn marathonhartslag "hoog" (155) maar 1 slag lager ligt dan mijn "intensief" (156)?

(nog een beetje onzeker als beginnende sportruster hahaha)
RunningRob - Sportrusten

Dat klopt voor het halve marathon schema. Omdat je een halve marathon best hoog in hartslag kunt lopen.

Je hebt een halve marathon schema ingesteld.
Mocht dat niet kloppen dan kun je dat aanpassen onder "Mijn schema" en dan "Gegevens aanpassen"

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie