is mijn omslagpunt wel juist bepaald?
-
emfontijn@hotmail.com
is mijn omslagpunt wel juist bepaald?
Hoi Rob, ik ben nu 42 dagen bezig met mijn schema voor de marathon NYC. Ik lees zojuist een bericht dat je hartslag op de 10 km voluit aan het einde van de 10 km in de buurt van je omslagpunt dient te komen. Mijn omslagpunt is in een workshop van Sportrusten in Haarlem bepaald door Peter van Buijtene en is 169. Tijdens de snelle 10 km is mijn gemiddelde hartslag 159 en aan het einde van de 10 km 162. Ook is mijn 10 km tijd niet verbeterd. Ik heb het idee dat er geen progressie meer in mijn trainingen zit. De trainingen die ik loop op hartslag 138 en 142 voelen goed, terwijl ik op de trainingen van 133 mezelf constant moet inhouden (voelt te langzaam). Wat denk jij? Is mijn omslagpunt goed berekend of moet ik e.e.a. gaan aanpassen? Groet, Ellie
- RunningRob - Sportrusten
Re: is mijn omslagpunt wel juist bepaald?
Hoi Ellie,
Je gemiddelde hartslag op de 10km is je omslagpunt, zie:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
Maar dan wel een 10km waarbij je echt tot het gaatje gaat, en dat lukt de meeste lopers eigenlijk alleen tijdens een wedstrijd.
Ik denk dan ook niet dat je omslagpunt te hoog is vastgesteld, want als ik naar je trainingstijden kijk, dan zijn die op zich wel goed, maar ze mogen sneller. Je mag van mij dan ook wel hoog in de opgegeven zones lopen.
Loop de intensieve training ook lekker intensief, die mag wat mij betreft wel sneller dan de opgegeven zone. Ik vermoed ook dat je best sneller kunt op de 10km.
Blijde groet,
Rob
Je gemiddelde hartslag op de 10km is je omslagpunt, zie:
https://www.sportrusten.nl/hoe-bepaal-j ... mslagpunt/
Maar dan wel een 10km waarbij je echt tot het gaatje gaat, en dat lukt de meeste lopers eigenlijk alleen tijdens een wedstrijd.
Ik denk dan ook niet dat je omslagpunt te hoog is vastgesteld, want als ik naar je trainingstijden kijk, dan zijn die op zich wel goed, maar ze mogen sneller. Je mag van mij dan ook wel hoog in de opgegeven zones lopen.
Loop de intensieve training ook lekker intensief, die mag wat mij betreft wel sneller dan de opgegeven zone. Ik vermoed ook dat je best sneller kunt op de 10km.
Blijde groet,
Rob