Kustmarathon 5 oktober was net iets te lang
-
bertvandermeer
Kustmarathon 5 oktober was net iets te lang
Heb de kustmarathon voltooid, in 4:03:30! Wat een mooie route was dit! Geweldig genoten van het kolkende water onder de stormvloedkering, de mooie begroeiing van het Duin bij de Banjaard, de stilte van het strand, terugkeer in de bewoonde wereld (Domburg), Duinpannen bij Westkapelle, golfbaan, vergezichten over zee en veel, heel veel mensen langs de kant: supporters, vrijwilligers, passanten. De kustmarathon is nog kleinschalig genoeg om het bijna helemaal zonder dranghekken te kunnen doen (alleen bij start, finish en Veerse Dam).
Het lopen: de eerste twintig kilometer gingen makkelijk, de volgende tien behoorlijk goed (daarin zaten 8-9km over het strand) en de laatste twaalf (vanaf Domburg) waren zwaar. Ik heb toen besloten dat ik de marathon rustig ging uitlopen en vooral ging genieten van de omgeving, het parcours en de mensen en dat lukte goed. Er waren in de laatste 7 kilometers veel trappen (duinen op en af) en dat brak mijn ritme enorm. Maar dat kwam natuurlijk ook omdat ik er flink doorheen zat. Toch nog gefinisht in 4:03:30 en daar ben ik heel trots op!
Ik heb de trainingen trouw gevolgd, de ademhalingsoefeningen heb ik in de laatste maand niet trouw meer gedaan omdat ik merkte dat mijn hartslag prima onder controle te krijgen was en ik me een lager ademhalingsritme eigen gemaakt had. Ik vraag me daarom af of dit schema voor mij goed werkt. Of heb ik niet goed gedoseerd?
Het lopen: de eerste twintig kilometer gingen makkelijk, de volgende tien behoorlijk goed (daarin zaten 8-9km over het strand) en de laatste twaalf (vanaf Domburg) waren zwaar. Ik heb toen besloten dat ik de marathon rustig ging uitlopen en vooral ging genieten van de omgeving, het parcours en de mensen en dat lukte goed. Er waren in de laatste 7 kilometers veel trappen (duinen op en af) en dat brak mijn ritme enorm. Maar dat kwam natuurlijk ook omdat ik er flink doorheen zat. Toch nog gefinisht in 4:03:30 en daar ben ik heel trots op!
Ik heb de trainingen trouw gevolgd, de ademhalingsoefeningen heb ik in de laatste maand niet trouw meer gedaan omdat ik merkte dat mijn hartslag prima onder controle te krijgen was en ik me een lager ademhalingsritme eigen gemaakt had. Ik vraag me daarom af of dit schema voor mij goed werkt. Of heb ik niet goed gedoseerd?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Kustmarathon 5 oktober was net iets te lang
Hoi Bert,
Van harte gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!
Ik begrijp niet helemaal je twijfel, eerst constateer je dat de ademhalingsoefening prima heeft gewerkt en dat je de lagere ademhalingsfrequentie eigen hebt kunnen maken, en vervolgens vraag je je af of het schema wel heeft gewerkt
Hoe was je herstel? Veel spierpijn of was dit met een paar dagen weer weg? Ook daarom train met het Sportrusten schema.
Blijde groet,
Rob
Van harte gefeliciteerd met je prestatie! Hulde!
Ik begrijp niet helemaal je twijfel, eerst constateer je dat de ademhalingsoefening prima heeft gewerkt en dat je de lagere ademhalingsfrequentie eigen hebt kunnen maken, en vervolgens vraag je je af of het schema wel heeft gewerkt
Hoe was je herstel? Veel spierpijn of was dit met een paar dagen weer weg? Ook daarom train met het Sportrusten schema.
Hoe snel gingen de eerste 20 km? Volgens je 10km tijd zou je ongeveer 5:35min/km hebben moeten lopen.
Blijde groet,
Rob
-
bertvandermeer
Rob, dank voor je reactie. Ik heb 1 40 24 gelopen over de eerste 20, dat is 5:02 gemiddeld per km dus iets te snel dan. Hoe reken jij die 5:35 per km uit?
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Bert,
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Blijde goret,
Rob
Hier kun je dat bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Blijde goret,
Rob