werking alvleesklier klopt dit filmpje wel?

Plaats reactie
Willem Roelfsema

werking alvleesklier klopt dit filmpje wel?

Bericht door Willem Roelfsema »

Hoi vandaag zag ik het filmpje Alvleesklier dit wil je weten. Hierin legt Marieke uit dat door te vasten de alvleesklier rust krijgt om de verteringsenzymen aan te maken (ecocriene functie) om dat ze niet bezig hoeft te zijn met insuline aan te maken (endocriene functie).

Volgens mij worden verteringsenzymen (pancreassap) alleen aangemaakt als onze hersenen een signaal krijgen dat er eten in aantocht is, dus die enzymen worden helemaal niet aangemaakt tijdens het vasten, maar net als insuline op het moment dat het nodig is.

Graag jullie reactie.

willem
Janneke - Sportrusten

Re: werking alvleesklier klopt dit filmpje wel?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Willem,

Ik leg je vraag voor bij Brenda en Marieke.

Groetjes Janneke
Janneke - Sportrusten

Re: werking alvleesklier klopt dit filmpje wel?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Dag Willem,

Bij deze het antwoord van Marieke.

Groetjes Janneke

Het klopt inderdaad dat die enzymen alleen aangemaakt worden in reactie op voeding. De pancreas heeft dus meerdere functies, en de aanmaak van insuline heeft voorrang op de aanmaak van verteringsenzymen. Als je zes keer per dag eet dan blijft de pancreas insuline produceren. Die functie van de pancreas wordt dan overbelast en het aanmaken van verteringsenzymen komt op de achtergrond te staan. Bij periodiek vasten ga je langzaamaan dit systeem herstellen. Insuline hoeft niet meer de hele dag door geproduceerd te worden en daardoor kunnen verteringsenzymen juist beter aangemaakt worden (in reactie op voeding).
Plaats reactie