halve marathon hartslag bepalen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jettie

halve marathon hartslag bepalen

Bericht door Jettie »

Beste,
ik heb 2 vragen:
- ik ben sinds 4 januari begonnen met het 100 dagen programma voor de halve marathon.
mijn omslagpunt is 160 en mijn snelste tijd op 10 km is 56 min.
Volgens mijn trainingsschema ligt mijn halve marathon hartslag ergens in de range van 142- 151. en train ik 2 keer in deze range (1 keer laag en 1 keer hoog)
Dus is dan mijn halve marathon hartslag halverwege deze range en dus 146?

Als ik het de hardlooprevolutie lees en de tabel op pag 137 dan zou mijn halve marathon hartslag 139 moeten zijn.

Hoe bepaal ik nu mijn halve marathon hartslag? en op welke hartslag moet ik straks de halve marathon lopen?

- Kan ik ook een geschatte VO2 max bepalen, en welke gegevens heb ik daarvoor nodig?
en hoe kan ik dat omhoog krijgen?
mijn apple watch zou dit moeten doen, maar het lukt niet om dit in te stellen.
RunningRob - Sportrusten

Re: halve marathon hartslag bepalen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jettie,
Jettie schreef: 11 jan 2021, 21:55 Als ik het de hardlooprevolutie lees en de tabel op pag 137 dan zou mijn halve marathon hartslag 139 moeten zijn.
Ik zie het, ik check dat even. Kom ik op terug.
Jettie schreef: 11 jan 2021, 21:55 Kan ik ook een geschatte VO2 max bepalen, en welke gegevens heb ik daarvoor nodig?
Je VO2max kan je hier berekenen:
https://www.prorun.nl/calculator/vo2max/

Het klopt dat hartslagmeters dit ook proberen te bepalen, het lastige eraan is dat voor de berekening je op zijn snelst moet lopen, en je loopt nu eenmaal niet alle trainingen voluit... Voor je VO2max hoef je dus (voor zover ik weet) niets in te stellen op je hartslagmeter.
Jettie schreef: 11 jan 2021, 21:55 en hoe kan ik dat omhoog krijgen?
Blijven trainen :D
Er zijn geen specifieke trainingen om je VO2max omhoog te krijgen, ik zou dit ook niet als doel stellen maar meer als een gevolg van beschouwen. Belangrijkste is dat je regelmatig en afwisselend traint, dan komt je VO2max vanzelf mee.

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 13 jan 2021, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jettie

Bericht door Jettie »

dank je wel, en ik hoor het graag!
Jettie

Bericht door Jettie »

he Rob,
Heb je al naar mijn eerste vraag kunnen kijken?

gr Jet
RunningRob - Sportrusten

Hoi Jet,

Ja, we hebben er een hele discussie aan gewijd. We hebben een beetje rommelen omdat we in het verleden de "klacht" kregen dat het schema te zwaar was en mensen moeite hadden de hartslagen te halen. Nadat we ze wat verlaagd hadden bleek dat er een andere groep was die juist moest wandelen om op de juiste hartslag te komen, dat was ook weer niet de bedoeling... Met deze laatste wijziging proberen we een gulden middenweg te bereiken. Overigens geld dit alleen voor het schema van de halve marathon, voor de andere schema's hebben we deze problemen niet.

En de hartslagen uit het schema zullen we wat verlagen.
Je mag 5 slagen van de hartslagen in het schema. Dit wordt nog aangepast, dus als je later iets wijzigt aan je schema zullen ook de goede waarden daarin verschijnen.

Blijde groet,
Rob
Jettie

Bericht door Jettie »

dus dan kloppende tabellen in het boek in elk geval wel?

ps ik heb nu corona, dus moet ik de hele week binnen blijven. erg jammer. Maar gelukkig geen klachten tot nu toe.
Heb je nog een tip hoe ik die week kan doorkomen. Ik heb wel een fiets die ik op de tacx kan zetten, maar dat is toch andere conditie. Of kan ik dan ook met hartslagmeter trainen?
En ik heb een roeiapparaat, wat is het beste om te doen?
RunningRob - Sportrusten

Jettie schreef: 21 jan 2021, 22:33 dus dan kloppende tabellen in het boek in elk geval wel?
Ja
Jettie schreef: 21 jan 2021, 22:33 Of kan ik dan ook met hartslagmeter trainen?
Je hartslag is met het hartlopen ongeveer 10 tot 15 slagen hoger bij het hartlopen. Dus als je op hartslag wil fietsen trek dan dit af van je trainingshartslag.
Jettie schreef: 21 jan 2021, 22:33 En ik heb een roeiapparaat, wat is het beste om te doen?
Wat je het liefste doet, ik heb geen voorkeur. Houdt er wel rekening mee dat je minimaal een paar dagen koortsvrij moet zijn voor je mag trainen. Als dit het geval is, en je rusthartslag is normaal, dan kun je rustig trainen.

Blijde groet,
Jettie

Bericht door Jettie »

bedankt!
Plaats reactie