bepaling Marathon hartslag

Plaats reactie
alain.versluys15251000

bepaling Marathon hartslag

Bericht door alain.versluys15251000 »

Dag iedereen
Met veel interesse heb ik de verschillende boeken gelezen (1) en heb een vraag, zoals velen, ivm de bepaling van je omslagpunt en de marathon hartslag.
Volgens een "professionele meting" (looptest op,de piste) had een omslagpunt van 153.
Als ik de test uit het boek toepas, kom ik op ongeveer hetzelfde.
Gevolg: Volgens het 14km schema zou mijn marathontijd en -hartslag het volgende zijn: 4h16 en 123 op basis van een omslag van 153 en beste tijd op 10km van 52min (toegegeven dit is mijn beste tijd zonder evenwel tot het uiterste te gaan...).
In april liep ik mijn allereerste marathon in Rotterdam. Tijd: 4h20 aan een gemiddelde hartslag van 140 (geen pieken, een stijgende lijn) met een hoogste hartslag van 152 de laatste kilometer... Ik heb geen verzuring gehad, geen man met de hamer gezien en had het gevoel nog ietsje reserve te hebben - ik ben ook 51jaar en wil ook niet doodvallen bij mijn hobby :))
Voor mijn vorige "traditionele" lsd loopjes had ik een gemiddelde hartslag van 136 bij een tempo van 6'20/km.
Maar ik zou de marathon, volgens het 14km schema, aan een hartslag van 123 moeten lopen, als ik dat zou doen dan ivoelt dit eerder als een recuploopje en loop ik maar aan 7min/km ipv 6min/km...
Andere besttijden halve marathon 1h52
Vraag:
Hoe train ik nu best, welk tempo/hartslag? Wat is het omslagpunt? Of heb ik mij 'geforceerd tijdens mijn eerste marathon en risico gelopen? (Ik ben 1m87 en weeg 94kg en neem bloeddrukverminderende medicijnen, doch in afbouw).

PS (1): enige vorm van kritiek ivm de verschillende boeken: nogal overlap tussen de gratis pdf ivm sportrusten, en de (e-)boeken die ik kocht ("ik, hardloper" en "de marathonrevolutie).
Daarenboven las ik op dit forum dat er een nieuwe druk is waarin de halve marathon gegevens werden opgenomen. De ebook versie bevat deze evenwel niet (gisteren gedownload op iTunes).
RunningRob - Sportrusten

Re: bepaling Marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Alain,

Interressant geval. Ik vermoed dat bloeddrukverlagende middelen verstorend werken op de bepalen van het omslagpunt, ik vind deze vrij laag voor iemand van 51, maar het kan natuurlijk wel. Wat was je gemiddelde hartslag toen je die 52 minuten op de 10km hebt gelopen? Wijkt deze af van je omslagpunt?

Aangezien je al een marathon hebt gelopen heb je dus een mooi refertiepunt. Ik zou dan ook 140 aanhouden als marathonhartslag. Maar ik ben wel benieuwd naar je hartslag tijdens de 10km.

Je kritiekpunten zijn terecht als je zegt dat er een overlap is tussen de boeken. "De Marathonrevolutie" is ook geschreven naar aanleiding van vragen die gesteld werden na het uitkomen van "Ik hardloper" met betrekking tot het marathonschema. Het is dus eigenlijk een "Ik hardloper" specifiek voor marathonlopers. Wat betreft de download in iTunes zal ik nagaan, dit zou uiteraard de nieuwste druk moeten zijn.

Met blijde groet,

Rob
alain.versluys15251000

Bericht door alain.versluys15251000 »

Bedankt Rob voor het snelle antwoord.

Als ik mijn statistieken bekijk van alle 10km lopen, met gemiddelde van 54 min (en PR van 52min), liep ik steeds tegen hartslag 153...met 1 loop waar ik gemiddeld 156 had!
Voor mijn 10 mijl - en HM lopen, zit ik gemiddeld aan hartslag van 143 met piek tot 147 (heuvelig parcours)

Wat betreft die bloeddrukverlagers (had ik vermeld aangezien ervan ook sprake was in het boek) ben ik wel sterk verminderd van dosering (ik verloor namelijk 25kg en ben beginnen lopen :) ). Volledigheidshalve meld ik je dat mijn rusthartslag rond 54 ligt.

groet
alain
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Alain,

Uit je 10km loopjes blijkt dat je met je omslagpunt wel goed zit, 153.
Ik vermoed dat je met de 10km tijden nog wel progressie kan boeken.
Alles overlezende zou ik de marathon hartslag voor de trainingen tussen de 135 en 140 aanhouden.
Als je hierop gaat trainen zal je moeten zien dat je tegen het einde van de 100 dagen steeds sneller wordt op deze hartslag.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie