Kleding
-
vanweerdhuizen50097800
Kleding
Met hardlopen in tegenstelling tot fietsen ben je snel te warm gekleed. Heeft iemand wel eens uitgezocht hoeveel je hartslag hoger is als je te warm bent gekleed, of zal dit niet van invloed zijn.
- RunningRob - Sportrusten
Re: Kleding
Interresante vraag, temperatuur is zeker van invloed. Als je veel zweet terwijl het koel weer is ben je dus eigenlijk te warm gekleed. Mijn ervaring is dat mijn hartslag wel 5 slagen hoger is dan gemiddeld bij een 10km wedstrijd bij warm weer (25 graden). Een vergelijkbaar effect zal denk ik optreden als je te warm gekleed bent.
In het boek "Het geheim van hardlopen" (van Dijk / van Megen) staat een grafiek met de invloed van temperatuur op je snelheid. Het blijkt dat hoe langer de afstand, hoe lager de optimale omgevingstemperatuur is. Sprinters presteren het best net boven de 20 graden. Marathonlopers het best rond de 10 graden. Volgens het boek betekent dit dus dat je een marathon kunt lopen bij 10 graden zonder extra kleding.
Met blijde groet,
Rob
In het boek "Het geheim van hardlopen" (van Dijk / van Megen) staat een grafiek met de invloed van temperatuur op je snelheid. Het blijkt dat hoe langer de afstand, hoe lager de optimale omgevingstemperatuur is. Sprinters presteren het best net boven de 20 graden. Marathonlopers het best rond de 10 graden. Volgens het boek betekent dit dus dat je een marathon kunt lopen bij 10 graden zonder extra kleding.
Met blijde groet,
Rob