omslagpunt + hartslagen schema 1/2 marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
pgjm.maas

omslagpunt + hartslagen schema 1/2 marathon

Bericht door pgjm.maas »

Hallo,

Tijdens een fietsproef (inspanningstest) op 16/1/2015 is een omslagpunt vastgesteld van 153.
Voor het schema 1/2 marathon heb ik de vuistregel aangehouden omslagpunt hardlopen is 153 +10 = 163.

De hierbij horende gemiddelde hartslagen haal ik bij lange na niet. Daarom het omslagpunt aangepast naar 158.
Ook daar horen gemiddelde hartslagen bij die voor mij aan de hoge kant zijn (149-148-143).
Ik zit nu in mijn derde week en merk aan alle kanten vooruitgang en zie dat ook aan de gelopen tijden.

Resultaten:
Week 1
Afstand 4 km - tijd 20m38 - gem hartslag 145
afstand 7 km - tijd 37m47 - gem hartslag 143
afstand 7 km - tijd 38m20 - gem hartslag 147

Week 2
Afstand 4 km - tijd 20m31 - gem hartslag 140
afstand 7 km - tijd 35m08 - gem hartslag 142
afstand 7 km - tijd 37m49 - gem hartslag 141

Week3
Afstand 4 km - tijd 19m56 - gem hartslag 142

Ik vraag me af wat voor mij de gemiddelde hartslag is voor de 1/2 marathon?

Met sportieve groet,
Peter
RunningRob - Sportrusten

Re: omslagpunt + hartslagen schema 1/2 marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

De aanwijzingen voor je hartslag tijdens de halve marathon zijn als volgt:
Je begint de halve marathon op je laagste halve marathonhartslag (143) uit je schema. Je begint op je laagste halve marathonhartslag en tot 10 kilometer loopt je hartslag langzaam op naar je hoogste halve marathonhartslag (148) uit je schema.

Vanaf kilometer 17 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 4 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.

*LET OP: als je bij de start met een veel hogere hartslag zit dan normaal, zorg dan dat je wat rustiger begint. Geen paniek. Na een kilometer of 3 is je hartslag bedaard en kun je de snelheid wat opvoeren

Met blijde groet,
Rob
pgjm.maas

Bericht door pgjm.maas »

Hallo Rob,

Met mijn eerste 10km voluit (na 4 weken) ben ik ruim 5min sneller dan met de 10km van de 0-meting.
Mijn gemiddelde hartslag was bij de eerste 10km voluit 145.

Deze hartslag wil maar niet op het nivo van het schema komen. Ik vraag me af wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.

mvg
Peter
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

Een 10km voluit is ook een manier om je omslagpunt vast te stellen, en 145 is toch wel een heel stuk onder 158, en helemaal ver onder 163. Dat moet haast wel een uitschieter geweest zijn, die meting.

Gezien het feit dat je prima gelopen hebt op hartslag 145 zou ik je omslagpunt toch lager instellen. Laten we dan niet helemaal naar beneden gaan maar hem bijvoorbeeld op 150 instellen. Kun je hier eens op gaan trianen?

Een indicatie dat je goed zit is je tijd die je loopt bij de training. Als je loopt op lage marathonhartslag moet je wek in de buurt zitten van je halve marathonsnelheid:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag,

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie