Verschillend max hartstslagen, hoe omslagpunt bepalen?
-
Anne Marthe
Verschillend max hartstslagen, hoe omslagpunt bepalen?
Ik start binnenkort met het 100 dagen schema en wil mijn omslagpunt berekenen. Laatst een 10km run gedaan, 54 minuten. Maar.....dan die maximale hartslag. Vanmorgen zelf de sprinttest gedaan: max hartslag 162, ik strandde ergens tijdens de 13 km/u. Maar tijdens eerder keren lopen deze maand maximale hartslagen van 161, 169 en zelfs een keer 188, in ieder geval dat geeft mijn polar hartslagmeter aan. De hartslag van vandaag tijdens de sprinttest lijkt me wat laag. Ben bang dat mijn hele trainingsschema dan nergens op slaat. Waar zal ik van uit gaan???? Bedankt alvast.
- RunningRob - Sportrusten
Re: Verschillend max hartstslagen, hoe omslagpunt bepalen?
Hoi,
Even iets rechtzetten: tijdens de veldtest zoek je niet je maximale hartslag, je zoekt je omslagpunt. De maximale hartslag die je loopt bij de veldtest is dus niet de maximale hartslag die je zou kunnen halen. Het heeft dus ook geen zin die te vergelijken met een maximale hartslag gelopen tijdens een andere loop.
Ter vergelijk: Mijn omslagpunt is 166, maar tijdens een eindsprint van een 10k wedstrijd kan ik best boven de 175 lopen.
Wel interresant is de gemiddelde hartslag die je gelopen hebt tijdens de 10k. Die zou overeen moeten komen met je omslagpunt bepaald bij de veldtest. Weet je die?
met blijde groet,
Rob
Even iets rechtzetten: tijdens de veldtest zoek je niet je maximale hartslag, je zoekt je omslagpunt. De maximale hartslag die je loopt bij de veldtest is dus niet de maximale hartslag die je zou kunnen halen. Het heeft dus ook geen zin die te vergelijken met een maximale hartslag gelopen tijdens een andere loop.
Ter vergelijk: Mijn omslagpunt is 166, maar tijdens een eindsprint van een 10k wedstrijd kan ik best boven de 175 lopen.
Wel interresant is de gemiddelde hartslag die je gelopen hebt tijdens de 10k. Die zou overeen moeten komen met je omslagpunt bepaald bij de veldtest. Weet je die?
met blijde groet,
Rob
-
Anne Marthe
Beste Rob, dank voor je reactie. Ik heb bij de veldtest gekeken naar mijn hartslag die ik had toen ik niet verder kon en aan de hand daarvan mijn omslagpunt berekend (162-2=160). Tijdens een onlangs gelopen 10 km, niet volledig vol gegaan, maar wel behoorlijk, had ik een gemiddelde hartslag van 146. Het verschil is 14, vrij groot. Wat zal ik aanhouden? En kan mijn omslagpunt uberhaupt wel zo laag liggen???
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Anne Marthe,
Een omslagpunt van 160 kan heel goed. Ik zou hier even vanuit gaan en daar je schema op baseren.
Mocht je nu het gevoel hebben dat de trainingen heel langzaam gaan, vergelijk dan even je km tijd tijdens een training op marathonhartslag met de km tijd die je zou moeten lopen op de marathon:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Trek even aan de bel als dit erg afwijkt.
Met blijde groet,
Rob
Een omslagpunt van 160 kan heel goed. Ik zou hier even vanuit gaan en daar je schema op baseren.
Mocht je nu het gevoel hebben dat de trainingen heel langzaam gaan, vergelijk dan even je km tijd tijdens een training op marathonhartslag met de km tijd die je zou moeten lopen op de marathon:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Trek even aan de bel als dit erg afwijkt.
Met blijde groet,
Rob