Beginners vragen

Plaats reactie
MariekeL

Beginners vragen

Bericht door MariekeL »

Goedemorgen,

Ik heb wat vragen over jullie sportrusten programma. Ik hoop middels deze mail daar antwoord op te krijgen.
Ik ben gestart met het 100 dagen schema en zit eind tweede week daarvan. Ik wil graag de marathon in Amsterdam lopen. En daar zit ook mijn zorgen want als ik zo doorga dan wordt het echt lopen en ben ik ongeveer 6 uur bezig met de marathon :-).

Mijn omslagpunt is 175 bpm...(max snelheid op de 10 km was 54 min met een gemiddelde hartslag dus van 175 bpm) de 2 lange duurlopen moet ik lopen met een lage marathon hartslag (143 bpm) en een hoge marathon hartslag (148 bpm). De intensieve training moet ik lopen met een max hartslag van 152 bpm.

Mijn normale tempo was altijd 56 min met 10 km met ongeveer een gemiddelde hartslag van 165-168 bpm. Ik kon dus 10 km goed binnen het uur lopen. Als ik op hartslag nu ga trainen dan ren ik nog maar 7,5 - 8 km per uur, daar maak ik mij wel zorgen over. Ik zie wel dat ik heel mooi nu in de conditie zone train, maar dit is niet het tempo wat ik in gedachte had voor de marathon.

Ik heb de marathon van Rotterdam in 4:32 gelopen met een gemiddeld tempo 6:23 min per km en een hartslag van gemiddeld 169 bpm. Wel helemaal stuk gegaan rond de 32 km.
Mijn wens is nu ongeveer deze tijd te halen en het liefst nog 3 min sneller (binnen 4 1/2 uur :-)).

Wat zijn mijn vragen:
- Hoe lang duurt het voordat je progressie boekt? En vooral wat als die progressie er niet in zit? Is het een normale start dit tempo?

- Over die kortere intensievere loop, lees ik 2 dingen over: 1) Met een max hartslag , bij mij 152 bpm. 2) Voluit en dus geen max hartslag. Tweede lijkt mij echt heel prettig omdat ik dan ook nog eens in de week een snel rondje doe. Maar welke van deze 2 is nu de goede optie?

- Er is ook een mogelijkheid om op marathon tempo te trainen. Als ik jullie schema volg dan is dat voor mij ergens tussen de 6:26 - 6:37 min per km. Dit komt meer in de richting van mijn eerste marathon ervaring. Maar hoe ziet mijn wekelijkse schema er dan uit want ik neem aan dat daar ook een variatie in zit?! Ik kan dat uit jullie boek niet goed terughalen. En is deze optie voor mij misschien zinvoller?

- Dat vogeltjes kijken....is het dan de bedoeling dat ik nog langzamer ren??
Rennen zonder hartslagmeter betekend voor mij ontspannen rennen maar mogelijk wel met hartslag van 169-165 bpm. Komt dit mijn schema ten goede? Ik bootcamp ook nog 2 x in de week dus tot nu toe heb ik dat vogeltjes kijken achterwege gelaten.

Ik hoop dat jullie mij met bovenstaande vragen verder kunnen helpen.
Alvast heel erg bedankt voor jullie inspanning. Dan ga ik mij nu klaarmaken voor de 10 km, en daar trek ik tegenwoordig 5 kwartier voor uit :-).
RunningRob - Sportrusten

Re: Beginners vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

Ik denk dat je te langzaam traint, als je al een marathon gelopen hebt weet je dus eigenlijk al je marathonhartslag :)

En dan is een verschil van 148 met 169 wel groot. Ik denk ook dat je nog een stuk sneller kan op de 10km, gezien je marathontijd.

Ik stel voor te gaan trainen op marathonhartslag 155 en 160, de intensieve mag dan op 165.
MariekeL schreef:Hoe lang duurt het voordat je progressie boekt?

Na enkele weken moet je wel merken dat je op trainingshartslag sneller wordt.
MariekeL schreef:Maar welke van deze 2 is nu de goede optie?

Je loopt op trainingshartslag, maar het moet wel intensief aanvoelen. Als dat niet het geval is, ga dan sneller. En als je het af en toe lekker vindt om voluit te gaan, zou ik dat zeker doen.
MariekeL schreef:Dat vogeltjes kijken....is het dan de bedoeling dat ik nog langzamer ren??
Nee, vogels kijken heeft (ook) als doel dat je leert op gevoel te lopen, vandaar zonder hartslagmeter. Loop dus op je gevoel ontspannen. Als dan achteraf mocht blijken dat je boven je marathonhartslag loopt, dan leer je beter hoe het aanvoelt als je op marathonhartslag loopt zonder continu op je hartslagmeter te kijken.

met blijde groet,

Rob
MariekeL

Re: Beginners vragen

Bericht door MariekeL »

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Heel fijn!! Hier kan ik wat mee. Ik ga mijn trainingsschema hierop aanpassen.
Heerlijk dat ik weer wat meer tempo mag maken 😀.
Groet,
Marieke
Plaats reactie