Onzeker over voortgang

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ijsbeer

Onzeker over voortgang

Bericht door ijsbeer »

Nog twee weken en dan is het halve marathontijd (Amsterdam). Een mooi moment enkele van mijn ervaringen en verwonderingen te delen en aan het einde een vraag te stellen.

Ik heb de afgelopen 86 dagen met veel plezier getraind. Geheel tegen mijn natuur in (avondmens) heb ik bijna alle trainingen 's morgens vroeg (en zonder te ontbijten) tussen half 6 en 7 uur gedaan. Heerlijk.
De trainingen gingen over het algemeen erg fijn, de tussentijdse wedstrijden maken me echter onzeker over mijn progressie.

Door glas in mijn voet heb ik uiteindelijk eerst een week (week 5) en later vanwege hechtingen twee weken (week 8 en 9) niet getraind. Alle andere keren wel. En hoewel ik het heel lastig had mijn hartslag te halen (waarschijnlijk ook omdat ik direct begon met meten en dus geen inlooptijd gebruikte om mijn gemiddelde naar boven te krijgen) ging het wel de goede kant op.

Na twee weken trainen in Frankrijk (iets lastiger vanwege de hoogteverschillen) ging ik opgewekt van start in de Dam tot Dam. Ik rekende erop een mooie tijd neer te zetten.

Dat viel tegen. Ik wilde heel langzaam starten, maar mijn langzame gevoel tijdens de eerste kilometer bleek toch 5,21 te zijn. Daarna toch het tempo weten te verlagen tot 5.45 en tot 8 kilometer ging dat goed. Ik hoopte over de helft te kunnen versnellen, maar het omgekeerde gebeurde: het werd heel zwaar en mijn pace zakte naar rond de 6.20. Ook de laatste kilometer lukte het me niet te versnellen. Uiteindelijk was mijn gemiddelde tempo 6,01.

Op zich prima, ik liep tot ik begon met het schema wedstrijden meestal rond de 5.50 tot 6.00 minuten per kilometer. Ik had alleen veel beter verwacht op basis van de trainingen en het gevoel daarbij. En zeker fysiek vond ik het zwaar. Ik heb na de Dam tot dam een week rust genomen omdat mijn lichaam daarom vroeg.

Een week later de Vredesloop gedaan, 10 kilometer in 58 minuten. Moeizaam, maar redelijke tijd.
Vanmorgen vroeg, dus weer een week later, liep ik een training van 10 kilometer. Ook in 58 minuten. Maar fluitend. Zonder centje pijn en met een veel lagere gemiddelde hartslag (158 doel 168), terwijl vorige week mijn lijf helemaal niet blij was en mijn hartslag veel hoger (171).

Mijn ervaringen in de trainingen en de verwachtingen in wedstrijden matchen dus niet. Dat geeft me wat onzekerheid voor de halve marathon, maar ik heb al besloten de tijd los te laten en gewoon plezier te hebben.
Misschien begin ik wel wandelend om de tweede helft toch wat sneller te kunnen gaan...:-)

Een vraag tot slot. In het mailadvies over het lopen van de halve marathon staat dat je vrij snel terecht komt op je lage halve marathonhartslag en dan tot 16-17 kilometer dat laat oplopen tot je hoge halve marathonhartslag. Daarna ga je gewoon op wilskracht verder. Nu zegt mijn schema dat mijn lage hartslag 168 en de hoge 173 is (omslagpunt is 189). Ik vind dat verschil wel heel erg klein. In een wedstrijd schiet mijn hartslag omhoog en 5 slagen zijn al snel overbrugd. Klopt dat of duurt de stijging van 5 slagen gemiddeld wel anderhalf uur?

groet,
Marcel

Re: Onzeker over voortgang

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marcel,

Dank voor het delen van je ervaringen!
ijsbeer schreef:Een vraag tot slot. In het mailadvies over het lopen van de halve marathon staat dat je vrij snel terecht komt op je lage halve marathonhartslag en dan tot 16-17 kilometer dat laat oplopen tot je hoge halve marathonhartslag. Daarna ga je gewoon op wilskracht verder. Nu zegt mijn schema dat mijn lage hartslag 168 en de hoge 173 is (omslagpunt is 189). Ik vind dat verschil wel heel erg klein. In een wedstrijd schiet mijn hartslag omhoog en 5 slagen zijn al snel overbrugd. Klopt dat of duurt de stijging van 5 slagen gemiddeld wel anderhalf uur?
Het lijkt erop dat je de boel omdraait: je hartslag doet niet zomaar wat, jij bepaalt hoe hoog je hartslag wordt! :)
Dus je start met lopen en versnelt rustig tot je op je lage marathonhartslag loopt: ga je erover heen dan ga je dus wat langzamer lopen. Je houdt dit tempo vast en dan zul je zien dat je hartslag vanzelf, na een aantal kilometer, wat op gaat lopen. Je suikervoorraad wordt namelijk langzaam opgestookt en je lichaam reageert daarop door meer en meer op vetverbranding over te schakelen.
Dit kost meer energie en daarom loopt je hartslag langzaam op, terwijl je tempo hetzelfde blijft. En juist die verhoging is de verhoging waarover we praten. Je hartslag mag dus langzaam oplopen tot de hoge hartslag uit je schema tot km 16-17. Daarna ga je op gevoel verder.

Dat is waarschijnlijk ook waarom het tijdens de dam tot dam loop tegenviel: door te snel te starten verbrand je relatief meer suikers in het begin, en dat bekoop je in de tweede helft. Start dus niet te snel!

Succes! Laat je weten hoe het gegaan is? En uiteraard als je nog vragen hebt hoor ik het graag! :)

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie