Vervolg op 10k sportrustenschema

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
pi-tje

Vervolg op 10k sportrustenschema

Bericht door pi-tje »

Hallo,

Over 2 weken zit het 10k sportrustenschema erop. Dit schema is mij erg goed bevallen: minder kilometers per week en merkbaar minder belastend voor pezen en gewrichten en toch sneller worden ;-)

Nu doe ik graag een vervolg en wil sneller op de 10k/5k worden. Ik verwacht over 2 weken op 46-47 min uit te komen voor de 10k.

Wat is een goed vervolg? Nog een 100 dagen programma volgen voor de 10k? En dan met intervaltraining ipv D3 3-5k? Is het dan ook verstandig een nieuwe hartslagtest te doen en nieuwe zones vast te stellen? Of iets anders?
Het huidige schema start met veel trainingen in zone D2 en later pas in D3. Is dit dan ook weer handig bij een eventueel tweede schema of toch eerder in D3 trainen?

Graag jullie ervaringen en advies.

groeten, Pieter
RunningRob - Sportrusten

Re: Vervolg op 10k sportrustenschema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

De 10k training is een prima vervolg om sneller te worden op de 10k. Het schema is wel gemaakt voor lopers die comfortabel willen trainen en een 10k willen lopen, en niet perse hun snelste 10k willen lopen.

Dus om ook echt het maximale uit de trainingen te halen is het inderdaad een goed plan om 1 training in de week een training in hoog D3 of als interval te lopen. De snelle stukken van de interval probeer je zo dicht mogelijk bij je omslagpunt te lopen (of erboven). Dit kun je dus gelijk vanaf het begin van de 100 dagen gaan doen.

Je omslagpunt verandert normaal gesproken niet of nauwelijks, dus het is niet noodzakelijk de test opnieuw te doen. Tenzij je uiteraard het gevoel hebt dat deze niet (meer) klopt. :)

Blijde groet,

Rob
pi-tje

Bericht door pi-tje »

Dank je Rob!

OK. Dus schema voor 10k en dan de lage kilometer trainingen (1x in de week) in interval doen en dan tegen het omslagpunt. Voor mij is dat ongeveer 190.

De 5k voluit (1x in de maand) probeer ik dan volledig rond het omslagpunt te lopen. Die liep ik tot nu toe voor een groot deel op 185-188 en gemiddeld 180.

De D2 trainingen in het begin dan ook door D3 vervangen?
Als intervallen kan ik dan bijvoorbeeld 5x1000m, of 10x400m doen (rond het omslagpunt)?

Alvast bedanbkt,
Groeten, Pieter
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Pieter,

De snelle training kun je in dus doen zoals we besproken hebben, blijft over een D2 training en een training vogels kijken, die kun je gewoon zo laten. Dus een langere training in D2 en een kortere vogels kijken. Mocht je nog behoefte hebben een vierde training in te lassen dan kun je die ook in D2 doen.

Blijde groet,

Rob
pi-tje

Bericht door pi-tje »

Hoi Rob!

Bedankt voor de uitleg en suggesties. Ga ik mee aan de slag!

groeten, pieter
Plaats reactie