lopen bij warm weer - puffen bij 1/2 marathon Amersfoort

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
IlseD

lopen bij warm weer - puffen bij 1/2 marathon Amersfoort

Bericht door IlseD »

Hallo iedereen in de koffiehoek,
Gisteren liep ik de halve marathon van Amersfoort. Ik had goed getraind op hartslag en was er helemaal klaar voor, behalve.... voor de hitte! Al snel liep mijn hartslag erg op, was die veel hoger dan gewoonlijk op een gelijkaardig tempo en er was nauwelijks schaduw, dus dat werd snel alleen maar erger. Ik had nog een eerste mooie 10km maar dan werd het al snel hardlopen - wandelen - hardlopen - wandelen en stilstaan bij de drankposten, misselijkheid en snakken naar afkoeling. Zodra ik weer startte ging die hartslag weer gelijk over mijn 'marathon'-hartslag naar mijn omslagpunt en dan red je het niet op zo'n afstand. Ik heb de finish wel gehaald maar minstens 10-15min later dan gehoopt en de hele weg voelde toch als een uitputtingsslag, ik had er weinig plezier aan.
Hebben jullie tips om de hartslag weer naar beneden te krijgen als die te hoog oploopt? Bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: lopen bij warm weer - puffen bij 1/2 marathon Amersfoort

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ilse,

Echt wennen doe je pas aan de warmte als je ook in de warmte kunt trainen.... en dat heb je meestal niet voor het zeggen ;)

En dan is het een kwestie van tempo aanpassen. Je kunt je hartslag wat verder op laten lopen dan dat je zou doen onder koelere omstandiheden, als ik na mijn eigen wedstrijden kijk dan is dat zo'n 5 slagen hoger.

Wat mij ook helpt is een spons in je nek uitknijpen, dat heeft echt een verfrissend effect, dus sla deze niet over als ze aangeboden worden. En weet dat je gewoon geen PR zult lopen. ;)

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie