Beste Sportrusten,
Nog 10 dagen tot de NN Marathon Rotterdam en ik moet zeggen dat ik er erg veel zin in heb!
Speciaal een knaloranje hardloopoutfit gekocht en het Sportrustenschema bevalt mij heel goed.
Wel zit ik met één zorgpunt: mijn hartslagen tijdens de marathon.
Jullie geven aan dat je start op je marathonhartslag laag en deze gedurende de marathon (tot 30km) laat oplopen tot je marathonhartslag hoog. Daarna laat je de hartslagen los en loop je de laatste 12,2km uit.
Ik heb het gevoel (of tenminste dat zegt mijn sporthorloge) dat mijn laagste hartslag heel erg snel oploopt naar bijna mijn hoogste hartslag (vaak al na een kilometer of 3) en dat ik die dan moeilijk omlaag kan krijgen...
Laagste is 173 en hoogste is 178 volgens mijn schema. (omslagpunt 199)
Wat moet ik doen om niet al na 5km op mijn hoogste hartslag te zitten?
Ik hoop op praktische tips, alvast bedankt.
Groet,
Jonne
Hartslagenrange tijdens marathon Rotterdam
- RunningRob - Sportrusten
Re: Hartslagenrange tijdens marathon Rotterdam
Hoi Jonne,
Heel simpel langzamer lopen
En dit doe je niet door je stapfrequentie te verlagen, maar door je passen kleiner te maken.
De tweede truc is door je uitademening te verlengen. Dus b.v. stel je ademt 3 passen in en 3 passen uit, dan doe je 3 passen in, 4 passen uit.
Zo creeer je een natuurlijke rem. Andersom werkt ook trouwens, als je later in de marathon moeite hebt om je hartslag te halen, vergeet niet (weer) sneller te gaan ademen.
Succes!
Rob
Heel simpel langzamer lopen
En dit doe je niet door je stapfrequentie te verlagen, maar door je passen kleiner te maken.
De tweede truc is door je uitademening te verlengen. Dus b.v. stel je ademt 3 passen in en 3 passen uit, dan doe je 3 passen in, 4 passen uit.
Zo creeer je een natuurlijke rem. Andersom werkt ook trouwens, als je later in de marathon moeite hebt om je hartslag te halen, vergeet niet (weer) sneller te gaan ademen.
Succes!
Rob