Marathontempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Merel de Lange

Marathontempo

Bericht door Merel de Lange »

Hoi,

sinds 11 juli ben ik bezig met het marathonschema. Ik vraag me echter af of dit helemaal goed gaat. Ik heb in oktober de marathon van Chicago gelopen en deed hier 4u10 over. Mijn omslagpunt heb ik 2 jaar geleden laten bepalen door een sportarts dus ik neem aan dat dat punt klopt. Als ik echter de marathonhartslag aanhoud in mijn schema, loop ik soms bijna 7 minuten per km! Als je dat doorrekent ga ik ontzettend veel langer over de marathon doen. Ik heb in de periode na de marathon gewoon steeds 4 keer per week hard gelopen en ben volgens mij niet noemenswaardig achteruit gegaan in conditie. Mijn VO2 max is volgens mijn horloge ook nog steeds hetzelfde. Kan het zijn dat mijn marathonhartslag misschien toch hoger ligt dan hij volgens jullie berekening is?

Kan iemand me helpen?

Groeten,
Merel
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathontempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Merel,
Merel de Lange schreef: 03 aug 2020, 17:32 Mijn omslagpunt heb ik 2 jaar geleden laten bepalen door een sportarts dus ik neem aan dat dat punt klopt.
Was dit ook op een loopband? We lopen wel vaker tegenaan dat het omslagpunt toch wat hoger ligt dan bepaald.

Als ik kijk naar je 10km tijd dan zou je zelfs 3h56 kunnen doen over de marathon, en dat is 5:35 min/km. (bij een marathontijd van 4h10 is dit 5:54min/km).
Dus inderdaad een stuk sneller als dat je nu doet.

Als ik kijk naar je tijden denk ik dat je wel ongeveer 7 slagen hoger mag trainen. Kun je jouw omslagpunt eens 7 slagen hoger instellen en op de dan gegeven hartslagen gaan trainen? En dan even laten weten hoe het gaat?

Blijde greot,
Rob
Merel de Lange

Re: Marathontempo

Bericht door Merel de Lange »

Hi Rob,

super fijn dat je zo snel reageert! De test voor mijn omslagpunt was op een fiets en is als het goed is wel gecorrigeerd voor hardlopen. Wellicht dat het punt toch niet helemaal klopt dan. Ik ga eens trainen met 7 slagen hoger! Dat loopt ook een stuk fijner denk ik zo haha.

Ik laat even weten hoe het gaat. Thanks!
Plaats reactie