Ik ga dit jaar (hopelijk) de marathon van Valencia lopen. Zaterdag begin ik met het sportrusten-programma.
Het wordt mijn 4e marathon, en de eerste met dit schema. Ben benieuwd naar de ervaring en het resultaat.
Ik heb een vraagje over de 10 km tijd die je moet invullen bij het maken van het schema. Moet dit de snelste ooit zijn ?
Mijn snelste 10 km heb ik in 2014 gelopen (net onder de 50 minuten), ik heb in dat jaar ook de marathon gelopen in 4:05. Na 2014 ben ik minder snel gaan lopen, niet omdat het niet sneller ging, maar meer genieten van de omgeving en het lopen. Ik heb dus geen snelle 10 km meer gelopen, in 2018 heb ik nog een marathon gelopen in 4:30.
Moet ik nu uitgaan van de tijd in 2014 (50 min.) of moet ik een langzamere tijd invullen ?
Ik heb mijn omslagpunt deze week bepaald met de 2 minuten-test uit het boek en daar kwam ik uit op 170.
Alvast bedankt voor de reactie.
Groeten, Huub
Snelste 10 km tijd
- RunningRob - Sportrusten
Re: Snelste 10 km tijd
Hoi Huub,
De bedoeling is dat je een recente gelopen 10km tijd invult. Met andere woorden: als de omstandigheden (weer, parcours..) goed zijn zou je die tijd vandaag ook weer kunnen halen.
Een tijd uit 2014 is niet echt recent en je geeft ook al aan dat je op dit moment niet zo snel meer gaat. Aan de hand van je 10km tijd en je omslagpunt worden je trainingshartslagen berekend, en als je een te hoge 10km tijd invult bestaat de kans dat je op te hoge hartslag traint en ook de marathon op een te hoge hartslag loopt.
Als je geen tijd weet kun je hem schatten, tijdens de 100 dagen loop je nog een aantal keren een 10k voluit, dat zijn mooie testmomenten om te kijken of je 10km tijd realistisch is niet.
Succes!
Rob
De bedoeling is dat je een recente gelopen 10km tijd invult. Met andere woorden: als de omstandigheden (weer, parcours..) goed zijn zou je die tijd vandaag ook weer kunnen halen.
Een tijd uit 2014 is niet echt recent en je geeft ook al aan dat je op dit moment niet zo snel meer gaat. Aan de hand van je 10km tijd en je omslagpunt worden je trainingshartslagen berekend, en als je een te hoge 10km tijd invult bestaat de kans dat je op te hoge hartslag traint en ook de marathon op een te hoge hartslag loopt.
Als je geen tijd weet kun je hem schatten, tijdens de 100 dagen loop je nog een aantal keren een 10k voluit, dat zijn mooie testmomenten om te kijken of je 10km tijd realistisch is niet.
Succes!
Rob