Omslagpunt en marathonhartslag
-
Bob van Kooten
Omslagpunt en marathonhartslag
Hoi, ik ben op 3 juli begonnen met het 100 dagen schema en heb mijn omslagpunt vastgesteld obv een 10 km. Lijkt vrij hoog. Nu heb ik op https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/ mijn snelste 10 km tijd van dit jaar ingevuld en kom ik op een tijd per km van 5:35. Prima! Alleen als ik op de marathonhartslagen loop (zowel hoog als laag) dan loop ik een halve minuut tot een minuut sneller per km en de volgende dag heb ik spierpijn van 10 km lopen! Klopt dat wel? Is mijn omslagpunt dan wel goed? Of zou ik mijn volgende training (niet de intensieve of de vogels kijken) eens op 5:35 moeten lopen en dan bekijken wat mijn hartslag doet? En daar dan vervolgens mijn omslagpunt op aanpassen? Of moet ik nog even geduld hebben en doorgaan met het huidige schema?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Omslagpunt en marathonhartslag
Hoi Bob,
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: als je duidelijk te snel loopt tijdens de trainingen dan train je waarschijnlijk op een te hoge hartslag.
Een optie is inderdaad om eens op marathontempo te gaan lopen en kijken wat je hartslag dan doet.
Je kunt ook gewoon je omslagpunt wat lager invullen en dan kijken wat er gebeurt in de trainingen.
Als ik even mee moet kijken laat het maar even weten.
Blijde groet,
Rob
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al: als je duidelijk te snel loopt tijdens de trainingen dan train je waarschijnlijk op een te hoge hartslag.
Een optie is inderdaad om eens op marathontempo te gaan lopen en kijken wat je hartslag dan doet.
Je kunt ook gewoon je omslagpunt wat lager invullen en dan kijken wat er gebeurt in de trainingen.
Als ik even mee moet kijken laat het maar even weten.
Blijde groet,
Rob