Omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
RoelFleer

Omslagpunt

Bericht door RoelFleer »

Hoi

Ik ben sinds 1 week bezig met het 100 dagenprogramma. Marathon staat gepland op 9 september.

Nu ben ik mezelf gisteren laten testen door sportarts. Mijn omslagpunt zou op 170 liggen.

Als ik dan het trainingschema zou aanpassen naar deze 170 lijkt het dat mijn omslagpunt eerder aan de lage kant is waardoor mijn marathonhartslag en trainingschema niet zwaar lijkt.

Mijn maximumhartslag was echter 185 slagen. Dus volgens het boek zou het omslagpunt dus rond 183 moeten liggen, wat me meer realistisch lijkt. Zo zou de marathonhartslag rond de 155 liggen, wat mij veel juister lijkt...

Maar wat is nu juist...
RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roel,

De maximum hartslag in de veldtest mag je niet vergelijken met een maximum hartslag gemeten tijdens een test bij een sportarts. Het is in beide gevallen niet de absolute maximum hartslag die je zou kunnen halen bijvoorbeeld in een eindsprint van een 10k wedstrijd, maar een meting aan de hand waarvan je opslagpunt wordt berekend.

Wat wel een vraag is: hoe is je omslagpunt bepaald? Op de fiets of op een loopband? Als deze op de fiets bepaald is moet deze gecorrigeerd worden voor het hardlopen, vraag dan expliciet je hardloopomslagpunt op.

Verder zou je als je op marathonhartslag loopt ongeveer ook ongeveer op marathontempo moet lopen. Als dit erg afwijkt laat het dan even weten.

Blijde groet,

Rob
RoelFleer

Bericht door RoelFleer »

Dag Rob

Bedankt voor uw antwoord.

Ik heb de inspanningstest inderdaad op een loopband moeten doen. Wel met tamelijk hoge hellingsgraad waardoor men benen zeer snel verzuurde...

Vandaag 10km gelopen volgens het schema met omslagpunt van 170. Dus moest ik zorgen dat hartslag rond de 150 lag. Wat dan hoog zou moeten zijn. Maar ik had toch het gevoel dat dit aan de lage kant is. Het ging namelijk zeer gemakkelijk, terwijl het toch een moeilijke training zou moeten zijn...

Tempo lag op 5.18 min / km met hartslag van 151 met nog heel wat "overschot". Volgens het boek zou ik op basis van 10 km (rond 46 minuten) ergens op eindtijd van 3h50 moeten uitkomen.

Zou het omslagpunt toch hoger liggen dan?

Bedankt weerom!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roel,
RoelFleer schreef:Tempo lag op 5.18 min / km met hartslag van 151 met nog heel wat "overschot". Volgens het boek zou ik op basis van 10 km (rond 46 minuten) ergens op eindtijd van 3h50 moeten uitkomen.
Als je de marathon loopt zou je op een km tijd van rond de 5:30 min/km uit moeten komen. Je start de marathon met hartslag 145, dus je zou dit tempo moeten halen bij hartslag 145. je hebt getraind op een iets hogere hartslag en ook je tempo ligt iets hoger, dus dat is helemaal goed!

Bedenk dat je het tempo 42 km moet kunnen volhouden, dus het is prima dat het gemakkelijk aanvoelt! Het is dus niet zo dat de training op hoge marathonhartslag zwaar moet aanvoelen. :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie