Trainen in warm weer

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jleeuwer

Trainen in warm weer

Bericht door jleeuwer »

Vandaag heb ik een marathontraining gelopen. Ik gok dat het 27 of 28 graden was, nergens was schaduw, weinig wind.

Met andere woorden, het viel nogal tegen. Dat stelde ik eerst gevoelsmatig vast, en daarna werd dat bevestigd door mijn hartslagmeter. Namelijk, ik liep uiteindelijk een tempo wat voor mij normaal onder "vogels kijken" valt, maar mijn hartslag was meer alsof ik een halve marathon wedstrijd aan het lopen was. Bij gelijk tempo was mijn hartslag ongeveer 15-20 slagen hoger.

Nu is mijn vraag de volgende: Wat valt er te zeggen over de trainingseffect van trainen in de hitte? Een trainer van mij heeft ooit gezegd: Hardlopen in de warmte is juist goed, want je hoeft minder hard te lopen om dezelfde hartslag te halen. Geven jullie hem gelijk? (mits je genoeg drinkt natuurlijk)

PS: Of je het prettig vind is een andere vraag...
RunningRob - Sportrusten

Re: Trainen in warm weer

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het trainingseffect is er wel zeker. Je traint misschien minder snel, je traint wel. En op het moment dat het dan koeler wordt zul je merken dat je weer sneller gaat.

Dit heeft Koen er over geschreven:
https://www.sportrusten.nl/hier-wel-eve ... warm-weer/

Blijde groet,

Rob
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

Dank voor het antwoord. Grappig dat het stukje van Koen over mijn situatie gaat. Namelijk: Trainen in de zomer voor de marathon van Amsterdam.

Overigens, ondanks dat hardlopen in de volle zon best kan plan ik mijn trainingen toch liever 's ochtends of 's avonds :)
Gri

Bericht door Gri »

Kan het ook zo zijn dat je tempo bij warmer weer meer afzakt? Het valt me op dat ik de eerste km vaak het hardst ren en daarna met +- een half km per uur aan tempo afzak per km. Uiteindelijk stabiliseert het zich wel een beetje maar dan ren ik vaak toch zo'n 2km per uur langzamer dan ik starte.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dat zou heel goed kunnen.

In het begin van je training warmt je lichaam langzaam op, en naarmate je langer onderweg bent moet je lijf dus meer energie besteden aan de koeling, en dit gaat ten koste van je snelheid.

Blijde groet,
Rob
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

Ik merk dat ook heel duidelijk. In het begin loop ik makkelijk en vlot, en ik moet steeds een beetje rustiger gaan lopen om mijn hartslag een beetje normaal te houden. Zelfs als ik me flink inhoud loop ik dan vaak nog met een hogere hartslag dan eigenlijk de bedoeling was omdat ik geen zin heb om al te langzaam te lopen.

Na de afgelopen weken dacht ik wel: Als het bij een marathon meer dan 20 graden is, dan zou ik al twijfelen om nog te starten. Op een marathon zou het voor mij zomaar 30 minuten kunnen schelen in de eindtijd en ik zou er ook minder plezier in hebben (ik ga meer stuk).

De wind die heb je soms mee en soms tegen, maar de warmte blijft je de hele loop lang tegenwerken.
Plaats reactie