Wedstrijd voor de wedstrijd

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
jleeuwer

Wedstrijd voor de wedstrijd

Bericht door jleeuwer »

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. Tijdens de afgelopen trainingsperiode heb ik het volgende gemerkt: Als ik een 10km voluit heb gedaan, heb ik vaak ongeveer 1 week daarna een superdag. Een soort van super-supercompensatie. Een dag waarop het tempo vanzelf gaat en de hartslag laag blijft. En op dat moment vraag ik me dan af, wat als ik vandaag weer een wedstrijd had gelopen? Was het dan ook supergoed gegaan? (lees: misschien nog beter dan die 10km een week ervoor)

En zo ja: Wat zou er dan gebeuren als je 1 week voor de marathon een 10km voluit zou lopen? In die week lekker zou herstellen en dan aan de marathon zou beginnen?

Ik weet niet of ik het aandurf, maar stiekem ben ik wel benieuwd wat er zou gebeuren. Wat denken jullie?
Peter1959

Re: Wedstrijd voor de wedstrijd

Bericht door Peter1959 »

Iets vergelijkbaars meegemaakt in 2017. Na een goede Dam tot Dam te hebben gelopen liep ik twee dagen later 6 km in 4:50 gemiddeld. Daarna nooit meer gelukt.
RunningRob - Sportrusten

Re: Wedstrijd voor de wedstrijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Haha, leuke constatering en het klopt ook wel. Ik heb een boek gelezen van een Nederlandse toploper, die een paar decennia geleden tot de Nederlandse top behoorde, en hij rommelde maar wat aan door de week maar liep wel elke week een wedstrijd.
En bereikte daarmee dus de top. En ik zelf liep na mijn eerste marathon ook sneller dan daarvoor.

Kanttekeningen:
1) voor veel lopers is de 10k voluit niet bepaald de favoriete training.
2) de meeste blessures ontstaan door de intensieve trainingen.
3) we trainen voor marathon, en doen daarom de trainingen op die hartslag en tempo

Dus je wilt ook niet te vaak een 10k voluit lopen, eens per 3 weken zorgt ervoor dat spieren tussentijds goed hersteld, mocht je ongemerkt toch wat schade hebben opgelopen. En het geeft wel weer even een boost. De overige trainingen zorgen er wel gewoon voor dat je conditie blijft verbeteren en bereiden je voor op de langere afstanden.

Maar ik ben wel benieuwd of je je ideetje doorzet en of het werkt.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie