Snelheid verbeteren

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marcel1969

Snelheid verbeteren

Bericht door Marcel1969 »

Ik heb nu 4 marathons gelopen waarbij ik iedere keer sneller heb gelopen. Ik heb nu 100% vertrouwen in het schema en weet dat ik de marathon goed kan uitlopen maar nu wil ik mijn snelheid gaan verbeteren. Mijn snelste 10 km zit op 48 minuten, mijn snelste halve op 1 uur 52 min en mijn snelste marathon op 4 uur 22 min. Ik merk dat ik moeite heb om op de korte afstanden voluit te gaan. Hoe kan ik het beste trainen om mijn snelheid te verbeteren?
RunningRob - Sportrusten

Re: Snelheid verbeteren

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marcel,

Welke tijd wil je verbeteren? Je marathon tijd loopt in verhouding wat achter bij je 10k tijd en je halve marathontijd.
Dus je zou met deze tijden nog best sneller kunnen op de marathon.

Mijn vraag is hoe vond je de marathons gaan? Was je helemaal stuk of viel dat wel mee?

Als je sneller wilt worden op de 10km zal je vaker hoog in hartslag moeten trainen. Als je dit lastig vind kun je proberen intervallen te lopen. Je loopt dan tweederde snel, een derde langzaam. Dus bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 meter langzaam. En dit herhaal je dan een aantal malen. De snelle stukken loop je voluit.

Wat je ook kan doen: stel dat je doel is 45 minuten te lopen op de 10k eens te trainen op deze tijd, dus 4:30 min/km te gaan lopen. Dit doe je de eerste week 1km, de rest van de training loop je op hartslag van je intensieve training. De 2e week probeer je 2km te lopen op dit tempo. Gaat dit goed dan verhoog je dit de week erop weer met 1km. Lukt het je niet, dan probeer je gewoon de week erop weer dezelfde afstand te lopen.

En wat ook helpt is veel wedstrijden lopen. Dan haal je makkelijker hoge hartslagen :)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Groet,
Rob
Marcel1969

Bericht door Marcel1969 »

Dag Rob, bedankt voor je reactie. Ik was niet helemaal kapot met de marathon en had nog wel wat over. Ik wil vooral de marathon tijd verbeteren. Ik heb nu steeds mijn marathonhartslag proberen aan te houden. Mijn doel is om in de toekomst onder de 4 uur te gaan lopen en vraag me af hoe ik dan het beste kan gaan trainen.

Gr Marcel
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marcel,

Als ik kijk naar je 10k tijd zou je 4h09 over de marathon kunnen halen, als ik kijk naar je halve marathontijd zou dat zelfs nog wat sneller kunnen. Ten eerste kan je de trainingen doen die ik beschreven heb tijdens het bovenstaande bericht om je basissnelheid hoger te krijgen.
Het tweede kun je ook in je marathontraining war hoger gaan zitten wat betreft de hartslag en dus op die manier wat sneller trainen. Ik neem aan dat je onderhand (tijdens de marathon) wel goed kan aanvoelen of je te snel gaat of niet.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie