Wat me opvalt is dat mijn rusthartslagen heel wisselend zijn. Soms doe ik bijv. yogaoefeningen of een bodyscan met mijn hartslagmeter om en meet ik de hartslag van de rust aan het einde van deze oefeningen, dan is mijn hartslag bijv. hoog in de 40 of laag in de 50. Soms meet ik hem terwijl ik een paar minuten op de grond heb gelegen, dan is die meestal ergens in de 50 of soms begin 60. Maar doe ik een zittende ademhalingsoefening, dan komt mijn rusthartslag niet onder de 60, soms zelfs niet eens onder de 70.
Voor nu neem ik het maar gewoon als kennisgeving aan en trek ik de conclusie dat yoga en bodyscans heel ontspannend zijn

Ik volg mijn trainingen gewoon volgens planning, onafhankelijk van hoe mijn rusthartslag is.
Maar omdat ik ook gelezen heb dat het soms beter is een training over te slaan als je rusthartslag 5 slagen hoger is dan normaal twijfel ik over wat ik met die rusthartslagen moet. Want wat is nu eigenlijk mijn rusthartslag? Wat ik meet als ik een paar minuten stil op een stoel zit of wat ik meet als ik een ontspanningoefeningen heb gedaan?