Veel lager omslagpunt bij tweede 10km voluit

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Luciano83

Veel lager omslagpunt bij tweede 10km voluit

Bericht door Luciano83 »

Een vraag over mijn omslagpunt.

Een week voor ik aan mijn schema begon heb ik een 10k voluit gelopen met gem hartslag 180 en een tijd van 48:32 (snelste ooit). Dit omslagpunt kwam overeen met de methode van elke 2 minuten een km/uur sneller lopen.

Ik heb vandaag mijn eerste 10km voluit in het schema gelopen, in 46:14, dus meer dan 2 minuten sneller dan mijn snelste 10 tot nu toe. Blij mee! Maar.. mijn gem hs was 168, groot verschil met mijn omslagpunt. Hoe is dit te verklaren? Moet ik mijn hartslagmeter wantrouwen? Of komt het doordat ik nu al een aantal weken in training ben, waardoor je max hartslag lager ligt? Of ben ik de vorige 10km nog dieper gegaan (dat gevoel heb ik niet)?
RunningRob - Sportrusten

Re: Veel lager omslagpunt bij tweede 10km voluit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik heb even je trainingen bekeken, en ik heb de indruk dat ze prima gaan.
Ze zijn aan de snelle kant, maar gezien het feit dat je al twee keer een PR hebt gelopen op de 10k lijkt me dat geen probleem.

Dus het lijkt erop dat de gemeten hartslag niet helemaal correct was... Was deze min of meer constant gedurende te 10k voluit?

Blijde groet,
Rob
Luciano83

Bericht door Luciano83 »

Dank voor je reactie, Rob!
De hartslag was wel constant gedurende de 10 km, de hele tijd rond 171-172. Zou kunnen dat die iets minder strak om mijn pols zat...
mocht ik vaker twijfelen aan de betrouwbaarheid van het horloge, toch maar beter een band aanschaffen?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gezien de grote hoeveelheid vragen / problemen die op ons afkomen over hartslagmetingen via de pols, kan ik wel stellen dat een band zeker te overwegen is als je problemen ontdekt met de pols metingen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie