Basis gegevens aanpassen na 10 km voluit bij marathon training?
Basis gegevens aanpassen na 10 km voluit bij marathon training?
Hoi Hoi,
Vandaag eveneens mijn eerste 10km voluit gelopen.
Het blijkt dat ik mijn 10k tijd aardig had ingeschat bij het begin van mijn schema, maar met mijn omslagpunt zat ik er flink naast (ik had deze gegokt).
Ik heb het omslagpunt aangepast in mijn basis gegevens, waardoor ik met flink lagere marathon hartslagen moet gaan trainen. En voor mijn gevoel liep ik al zo met de rem er op, maar ja)
Mijn vraag:
Stel dat ik over drie weken bij de voluit training mijn 10k tijd verbeter, pas ik deze dan wederom aan in de basis gegevens?
Of hou ik de basis gegevens ongewijzigd? Aan het omslagpunt zal niet veel veranderen, maar ik denk dat mijn tijd nog wel stukje sneller kan namelijk.
Dank voor de feedback alvast.
Jack
Vandaag eveneens mijn eerste 10km voluit gelopen.
Het blijkt dat ik mijn 10k tijd aardig had ingeschat bij het begin van mijn schema, maar met mijn omslagpunt zat ik er flink naast (ik had deze gegokt).
Ik heb het omslagpunt aangepast in mijn basis gegevens, waardoor ik met flink lagere marathon hartslagen moet gaan trainen. En voor mijn gevoel liep ik al zo met de rem er op, maar ja)
Mijn vraag:
Stel dat ik over drie weken bij de voluit training mijn 10k tijd verbeter, pas ik deze dan wederom aan in de basis gegevens?
Of hou ik de basis gegevens ongewijzigd? Aan het omslagpunt zal niet veel veranderen, maar ik denk dat mijn tijd nog wel stukje sneller kan namelijk.
Dank voor de feedback alvast.
Jack
- RunningRob - Sportrusten
Re: Basis gegevens aanpassen na 10 km voluit bij marathon training?
Hoi Jack,
Je vult dan je de nieuwe 10k tijd in.
Mocht je, als je gewent bent aan je nieuwe trainingshartslagen, twijfelen over de je trainingen laat het dan even weten.
Blijde groet,
Rob
Je vult dan je de nieuwe 10k tijd in.
Mocht je, als je gewent bent aan je nieuwe trainingshartslagen, twijfelen over de je trainingen laat het dan even weten.
Blijde groet,
Rob
Dank voor de snelle reactie en feedback Rob.
Ik trainde super op de "oude" hartslagen. Na elke training is mijn hartslag binnen een paar minuten onder de 100 en mijn tijden gaan met sprongen vooruit. Eigenlijk voel ik me op de rustdag al volledig herstelt en vragen mijn benen, als het ware, om de volgende training;)
Had dus niet het idee dat de training té zwaar zou zijn.
Maar ik hou me graag aan de regels;) en zal met de lagere hartslagen trainen en het laten weten.
Dank nogmaals.
Ik trainde super op de "oude" hartslagen. Na elke training is mijn hartslag binnen een paar minuten onder de 100 en mijn tijden gaan met sprongen vooruit. Eigenlijk voel ik me op de rustdag al volledig herstelt en vragen mijn benen, als het ware, om de volgende training;)
Had dus niet het idee dat de training té zwaar zou zijn.
Maar ik hou me graag aan de regels;) en zal met de lagere hartslagen trainen en het laten weten.
Dank nogmaals.
Beste Rob,
Vandaag een omslagpunt test gedaan volgens de regels.
6 minuten 7 km/uur.
Daarna steeds 1 km per 2 minuten sneller gelopen.
Ik strandde tussen de 14 en 15 km per uur en mijn maximale hartslag was 179.
Volgens het schema moet ik hier 3 slagen vanaf trekken voor mijn omslagpunt.
Die zou dus op 176 liggen.
Mijn 10 km voluit was twee weken geleden rond de 165 gemiddeld.
Met welk "omslagpunt" zal ik verder gaan werken?
In eerste instantie heb ik met omslagpunt van 176 gewerkt. Daarna deze bijgesteld naar 165.
Met beide loop ik eigenlijk wel lekker, ik hou veel energie over aan het eind van elke training.
Het liefst train ik op wat hogere hartslag, maar ik wil natuurlijk niet met een te hoge hartslag aan de marathon beginnen straks met het risico dat ik mezelf te vroeg ga tegen komen.
Graag je advies.
Groet,
Jack
Vandaag een omslagpunt test gedaan volgens de regels.
6 minuten 7 km/uur.
Daarna steeds 1 km per 2 minuten sneller gelopen.
Ik strandde tussen de 14 en 15 km per uur en mijn maximale hartslag was 179.
Volgens het schema moet ik hier 3 slagen vanaf trekken voor mijn omslagpunt.
Die zou dus op 176 liggen.
Mijn 10 km voluit was twee weken geleden rond de 165 gemiddeld.
Met welk "omslagpunt" zal ik verder gaan werken?
In eerste instantie heb ik met omslagpunt van 176 gewerkt. Daarna deze bijgesteld naar 165.
Met beide loop ik eigenlijk wel lekker, ik hou veel energie over aan het eind van elke training.
Het liefst train ik op wat hogere hartslag, maar ik wil natuurlijk niet met een te hoge hartslag aan de marathon beginnen straks met het risico dat ik mezelf te vroeg ga tegen komen.
Graag je advies.
Groet,
Jack
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Jack,
Je kunt als controle even kijken hoe snel je loopt op (lage) marathonhartslag. Dit zou ongeveer overeen moeten komen met je marathontempo. Je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Bedenk dat het per training je tempo wel wat op en neer kan gaan, de ene keer blijk je gewoon sneller dan de andere keer. Maar over een langere periode moet het toch wel kloppen.
Blijde groet,
Rob
Je kunt als controle even kijken hoe snel je loopt op (lage) marathonhartslag. Dit zou ongeveer overeen moeten komen met je marathontempo. Je marathontempo kun je hier bepalen:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
Bedenk dat het per training je tempo wel wat op en neer kan gaan, de ene keer blijk je gewoon sneller dan de andere keer. Maar over een langere periode moet het toch wel kloppen.
Blijde groet,
Rob
Dank je wel Rob,
Ik ga dit mee nemen! Tot nu toe is bijna elke training het tempo hoger bij gelijke of lagere hartslag.
Gaat helemaal goed komen.
Groet,
Jack
Ik ga dit mee nemen! Tot nu toe is bijna elke training het tempo hoger bij gelijke of lagere hartslag.
Gaat helemaal goed komen.
Groet,
Jack