hogere hartslag maar wel marathontempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Valk

hogere hartslag maar wel marathontempo

Bericht door Valk »

Goedemorgen,

Ben volop in training voor Marathon voor Stockholm. 3 jaar geleden ook gedaan met sportrusten en uitgelopen. Maar er waren 2 dingen waar ik mee worstelde toen.
- Hoge hartslag direct bij de start. Waarschijnlijk door de spanning, maar ook door warm weer
- Pijnlijke bovenbeenspieren 2e helft van marathon.

Mijn trainingen nu gaan weer prima en ik kan -voor mijn doen- prima lopen op marathon hartslag. Krijg ook meer en meer gevoel bij het tempo wat ik kan lopen. Het tempo waarmee ik het dus lang kan volhouden volgens de sportrusten theorie.

Ik vraag me nu het volgende af;
Wat als mijn hartslag weer hoog is bij de start, kan ik dan wel mijn gewone tempo lopen en ervan uitgaan dat ik dat lang kan volhouden of heeft een hoge hartslag (ondanks dat ik niet buiten adem ben en het eigenlijk hetzelfde voelt als een normale training) direct negatief effect op mijn reserves?

Dank je wel

Groet
RunningRob - Sportrusten

Re: hogere hartslag maar wel marathontempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Als je hartslag aan de hoge kant is bij de start, dan hoef je inderdaad niet gelijk in de stress te schieten maar gun jezelf pakweg 2 kilometer om je hartslag te laten stabiliseren. Dus dan kun je eventueel je marathontempo aanhouden als leidraad. Daarna moet je hartslag stabiel zijn en ga je verder op je hartslag.

Blijde groet,
Rob
Valk

Bericht door Valk »

Dank je wel Rob,

Wellicht was ik niet 100% duidelijk. Ik ben in Stockholm in 2016 echt belachelijk langzaam gaan lopen om mijn hartslag omlaag te krijgen. En zelfs na 5-10km was het veel hoger dan bij mijn training. Eigenlijk is het gedurende 42 km vanaf de start te hoog geweest.

Als ik tijdens mijn trainingen 6 min per km loop op lage marathon-hartslag. Kan ik dan, ondanks dat mijn hartslag door spanning of warmte hoger is, toch mijn trainingstempo blijven lopen in de wetenschap dat mijn lichaam dat aankan, of gaat het toch ten koste van reserves en moet de hartslag echt koste wat het kost omlaag?

Ik hoor het graag

Groet
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Valk,

Het probleem is dat de meningen binnen Sportrusten het hier niet over eens zijn. Er is een kamp die de hartslag heilig verklaart, en dus het advies geeft: volg je hartslag, wat er ook gebeurt.
En er is een kamp die het wel acceptabel vindt als je hoger in hartslag loopt, bijvoorbeeld als het tijdens de marathon veel warmer is dan tijdens de trainingen. Vandaar mijn eerder antwoord: laat je hartslag een paar kilometers doen wat hij wil en als de hartslag stabiel is, volg je die.

Maar als ik jou was zou ik Stockholm in je achterhoofd houden, en als je het gevoel hebt dat er veel meer in had gezeten, trek je eigen plan en loop wat hoger in hartslag of volg je tempo en corrigeer als blijkt dat je hartslag wel erg hoog wordt of als je voelt dat je op je reserves loopt.

Succes!
Rob
Plaats reactie