erg hoge snelheid bij lage marathon hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
IvarS

erg hoge snelheid bij lage marathon hartslag

Bericht door IvarS »

Net mijn eerste (echte) marathontraining achter de rug op lage hartslag; voor mij 170.
Ik heb net een 2 daagse trailrun op erg lage hartslag achter de rug, waardoor mijn lijf waarschijnlijk weer even moet wennen aan de hogere hartslag. Ademhaling was wat hoog en onrustig in het begin. Dat werd aan het einde beter. Ook omdat mijn snelheid omlaag ging wellicht.

Ik loop altijd eerst een km warm op 144. Dit keer daarna gas gegeven om op 170 te komen. Ik moest zo'n 4 min/km aanhouden. Dat is sneller dan mijn 10km snelheid en kost behoorlijk wat moeite. Daarna loopt mijn snelheid gestaag terug bij dezelfde hartslag uiteraard. Bij km 10 zit ik op 4.55/km.

Dit is allemaal net te doen, dus geen problemen hier. Ik vraag mij alleen af hoe ik dit moet gaan doen met de komende intensieve (181) en marathontraining hoog. (175) :D
Dan moet ik namelijk 6km op een hartslag van 181 lopen. Dat haal ik de eerste kilometer(s) waarschijnlijk niet qua snelheid.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Langer warm lopen, of toch proberen zo hard mogelijk te gaan na 1km warm lopen en dan desnoods pas in km 2 of 3 de 181 halen?
Ik heb het nog maar niet (of ja toch wel :shock: ) over de te verliezen kilo's waardoor ik straks nog harder moet rennen om op 170 te komen.
Hoe moet ik hier mee omgaan?

Sportieve groet,
Ivar
RunningRob - Sportrusten

Re: erg hoge snelheid bij lage marathon hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivar,

Je kunt wat rustiger starten, dus loop niet teveel boven je marathontempo om op marathonhartslag te komen. Wat wel helpt is aan het einde van het warmlopen (dus als je warm bent) even een paar stevige versnellingen lopen. Dan wandel je even om je hartslag weer laag te krijgen en dan start je de eigenlijke training.

Je komt dan makkelijker / sneller op de gewenste hartslag.

Verder is (gemiddeld) 4:55 min/km wel wat te snel voor je beoogde marathontempo. Je marathontempo zou ongeveer 5:11 min/km moeten zijn. Dus wellicht is je marathonhartslag toch iets lager dan 170. Kijk het even aan maar als je constant echt onder de 5:11 loopt op marathonhartslag, trek dan nog even aan de bel.

Als je kg verliest, wordt je vanzelf sneller bij eenzelfde hartslag. Dat gaat vanzelf :)
Je blijft dan op dezelfde hartslag trainen, want je kunt dat gewoon aan. Je spieren blijven hetzelfde (of worden beter) (tenzij je een crashdieet doet, maar daar ga ik even niet vanuit)

Blijde groet,
Rob
IvarS

Bericht door IvarS »

Bedankt voor je reactie Rob,

Mijn marathon hartslag is op basis van mijn 10km en omslagpunt toch echt 176!
Dat lijkt mij ook aan de hoge kant, maar ongeveer 168/170 voelt wel goed.

Ik heb net de intensieve training gedaan op 181 en daar ben ik, na de warming up van 1 km, ook weer te snel naar toegelopen, denk ik. Ik hield het uiteindelijk ook niet vol en ben na 5 van de 6 km gestopt. Ik begon op 3:50/km en eindigde op 4:47/km. Hartslag bleef wel keurig stabiel op 181.

Rustiger starten zal hopelijk helpen inderdaad. Dat wordt 2 km warmlopen. Blijkbaar ben ik een diesel :)
Ik kijk het komende week a 2 weken nog aan en anders dan ga ik mijn instellingen iets versoepelen. (lekker vooruitzicht :) )

Dat marathontempo weet ik zo net nog niet. Als ik ook nog 5 kg afval, dan lijkt mij dat veel te langzaam. En dat hoop ik ook natuurlijk. We'll see.
Overigens begrijp ik niet helemaal waar dat marathontempo vandaan komt, aangezien eerst alles over hartslag gaat.

Geen concrete vragen meer dus, maar als je nog ergens op in wilt haken, dan graag.

Geniet van het mooie weer!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivar,
IvarS schreef: 29 jun 2019, 09:25 Dat marathontempo weet ik zo net nog niet. Als ik ook nog 5 kg afval, dan lijkt mij dat veel te langzaam. En dat hoop ik ook natuurlijk. We'll see.
Dat gevoel van je klopt, als je afvalt dan ga je dus sneller bij een bepaalde hartslag, en dan loop je dus ook een snellere marathon.
Je loopt eens per 3 weken een snelle 10km in het schema, als deze sneller is dan de 10km waarop je het schema hebt gebaseerd, dan mag je die snellere 10km invullen.
En dan worden dus ook je hartslag en marathontempo sneller.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie