HARTSLAGZONES NIET GEHAALD
HARTSLAGZONES NIET GEHAALD
Goedemorgen, ik herken wat Ssakia zegt. Moest vandaag (dag 3 van schema) 4km en in zone 156-164 komen. Makkie dacht ik. Loop normaal makkelijk 10km in uurtje etc. en had al de 7km binnen de lijntjes gelopen tot 160. Verbazingwekkend kwam ik pas na 3 km boven de 140 pols. en toen schoot ik ineens door naar 170-178 zone. moest zelfs even wandelen om hartslag weer omlaag te krijgen. voelde allerminst prettig en nu nog. Ik weet niet of dit bewust zo gedaan is, maar het lijkt me geen gezonde manier om beter te gaan sporten. Kan iemand hier eens op reageren met eigen ervaringen? Dank alvast. EJ
- RunningRob - Sportrusten
Re: HARTSLAGZONES NIET GEHAALD
Hoi EJ,
Als je hartslagmeter vreemd reageert, is de eerste actie checken of de meting wel goed is. Zeker bij een polsmeting kan de meting soms veel te hoog of te laag aangeven. Als je de meting plotseling van verspringt, is dit een teken dat de meting niet juist is. Meestal helpt het om de band strak om de pols te doen.
De meter mag absoluut niet schuiven, ook niet als je je arm sterk beweegt (zoals tijdens het hardlopen).
Ik ben benieuwd of dat helpt, trek anders weer aan de bel.
Blijde groet,
Rob
Als je hartslagmeter vreemd reageert, is de eerste actie checken of de meting wel goed is. Zeker bij een polsmeting kan de meting soms veel te hoog of te laag aangeven. Als je de meting plotseling van verspringt, is dit een teken dat de meting niet juist is. Meestal helpt het om de band strak om de pols te doen.
De meter mag absoluut niet schuiven, ook niet als je je arm sterk beweegt (zoals tijdens het hardlopen).
Ik ben benieuwd of dat helpt, trek anders weer aan de bel.
Blijde groet,
Rob
Beste Rob, dank voor je reactie. Ik heb een gloednieuwe Polar gekocht en volgens mij met een heel betrouwbare meeteenheid erin.
Je ziet op het horloge je zones en ik kreeg de hartslag maar gewoon niet tussen de 156-168. gemiddeld ben ik over 4km op 144 hartslag blijven steken.
Terwijl ik 4km in 21 min liep. oftewel, bijna 12km p/u. dat is voor mijn doen absurd hard. Na lange tijd schoot de hartslag ineens door de 170 heen en moest ik dus even wandelen om m terug te krijgen in de zone 156-168.
Het voelde als heel ongezond om zo te moeten knallen om in die zone te komen. Als dit iets is wat juist bedoeling is, zeg het me dan aub. Dan snap ik het. nu werkt het wel een beetje frustrerend (en teleurstellend ?) eerlijk gezegd.
morgen staat er 'vogels kijken' op programma. Is dat wandel tempo ? vind het nog onduidelijk wat bedoeling is. wandelen of toch in een bepaalde zone hardlopen ? kun je er iets meer over zeggen ? In deze fase wil ik juist heel veel op hartslagzone leren trainen en dan wil ik ook graag precies weten wat met vogels kijken bedoeld wordt.
alvast dank voor je verdere info
Je ziet op het horloge je zones en ik kreeg de hartslag maar gewoon niet tussen de 156-168. gemiddeld ben ik over 4km op 144 hartslag blijven steken.
Terwijl ik 4km in 21 min liep. oftewel, bijna 12km p/u. dat is voor mijn doen absurd hard. Na lange tijd schoot de hartslag ineens door de 170 heen en moest ik dus even wandelen om m terug te krijgen in de zone 156-168.
Het voelde als heel ongezond om zo te moeten knallen om in die zone te komen. Als dit iets is wat juist bedoeling is, zeg het me dan aub. Dan snap ik het. nu werkt het wel een beetje frustrerend (en teleurstellend ?) eerlijk gezegd.
morgen staat er 'vogels kijken' op programma. Is dat wandel tempo ? vind het nog onduidelijk wat bedoeling is. wandelen of toch in een bepaalde zone hardlopen ? kun je er iets meer over zeggen ? In deze fase wil ik juist heel veel op hartslagzone leren trainen en dan wil ik ook graag precies weten wat met vogels kijken bedoeld wordt.
alvast dank voor je verdere info
Hoi EJ,
Succes! En mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag
Blijde groet,
Rob
Nee dat is niet de bedoeling. Je begint de training en laat je hartslag rustig oplopen. Normaal gesproken moet het makkelijk zijn om je hartslag binnen een zone van zo'n 5 slagen te houden. Als je sprinten en wandelen dan gaat er iets niet goed.
Ik heb ook een Polar en herken dit, doe de band gewoon een gaatje strakker. Bij 6 gaatjes vond ik hem al strak zitten, bij 5 gaatjes ging de meting perfect. Nu ik hem een klein jaartje heb zit ik op 4 gaatjes tijdens een training. Na de training zet ik hem dan weer op 5 of 6 gaatjes en dan meet hij ook! (Maar niet goed als ik ga rennen)
Nee, Vogels kijken is op je gemak hardlopen. Dus laat je hardslagmeter thuis en ga ontspannen lopen op een voor jou prettig rustig tempo. En als je het toch niet kan laten je hartslagmeter om te doen, kijk er dan pas op als je weer thuis bent
Succes! En mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag
Blijde groet,
Rob
Beste Rob, de opmerking van jou om eerst even in te lopen is goud waard.
ging ik van de week snel van start om 4km te lopen en in zone 155 te komen, vandaag moest ik 7km in zelfde zone. ik besloot 1,5km in te lopen en toen zat ik dus rond de 150 en liep hartslag netjes op en heb ik 9km met gemiddeld 156 hpm gelopen. heerlijk rondje gedaan.
dank voor je advies in deze en wellicht is een algemene opmerking op de site over 'inlopen' geen overbodige luxe
groet, EJ
ging ik van de week snel van start om 4km te lopen en in zone 155 te komen, vandaag moest ik 7km in zelfde zone. ik besloot 1,5km in te lopen en toen zat ik dus rond de 150 en liep hartslag netjes op en heb ik 9km met gemiddeld 156 hpm gelopen. heerlijk rondje gedaan.
dank voor je advies in deze en wellicht is een algemene opmerking op de site over 'inlopen' geen overbodige luxe
groet, EJ
Fijn te horen dat het goed gaat. Ik zal je opmerking meenemen!
Blijde groet,
Rob
Blijde groet,
Rob