Goedemiddag,
Sinds eind juli ben ik aan het trainen voor mijn eerste halve marathon, de halve marathon in Amsterdam. Aan de hand van mijn laatste 10 km wedstrijd eind mei heb ik mijn omslagpunt bepaald. Mijn maximale hartslag was destijds 199 met gemiddelde hartslag van 184. Omdat ik mijn hardloophorloge vergeten was direct uit te zetten, heb ik mijn omslagpunt bepaald op 186. Inmiddels zit ik in week 4 van het 100 dagen programma en de trainingen vallen me zwaar. Het lukt mij vaak langere tijd niet om in de juiste zone te komen en vervolgens zit ik aan het einde van de training vaak boven de zone. Ik vraag me dan ook af of ik mijn omslagpunt niet te hoog heb bepaald. Ik heb namelijk het gevoel dat ik mijn trainingen op dit moment op mijn 10 km tempo moet lopen en ben bang dat ik de halve marathon niet op dit tempo ga volhouden. Volgende week zaterdag heb ik mijn 10 km voluit gepland (ik heb deze training vandaag omgeruild met die van volgende week, omdat ik te veel spierpijn had).
Zouden jullie misschien via de door mij ingevoerde gegevens willen checken of ik mijn omslagpunt moet bijstellen? Alvast heel erg veel dank!
Groeten,
Marloes
Omslagpunt aanpassen?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Omslagpunt aanpassen?
Hoi Marloes,
Je trainingen zien er op zich prima uit, misschien een tikkeltje aan de snelle kant maar niet veel.
Zet je omslagpunt anders op 184, dan wordt het ook een tikkeltje makkelijker
Het schema voor de halve is best pittig, en met name voor de wat snellere lopers, en je hebt best een snelle 10k in de benen, wat ik gezien heb.
Eventueel kun je de snelste training als interval doen, en dan 2/3 snel, 1/3 langzaam.
Dus bijvoorbeeld 1km snel, 500m langzaam en dit dan herhalen totdat je de gevraagde afstand hebt volbracht. Dat maakt de training net wat prettiger
Blijde groet,
Rob
Je trainingen zien er op zich prima uit, misschien een tikkeltje aan de snelle kant maar niet veel.
Zet je omslagpunt anders op 184, dan wordt het ook een tikkeltje makkelijker
Het schema voor de halve is best pittig, en met name voor de wat snellere lopers, en je hebt best een snelle 10k in de benen, wat ik gezien heb.
Eventueel kun je de snelste training als interval doen, en dan 2/3 snel, 1/3 langzaam.
Dus bijvoorbeeld 1km snel, 500m langzaam en dit dan herhalen totdat je de gevraagde afstand hebt volbracht. Dat maakt de training net wat prettiger
Blijde groet,
Rob