D3 buiten bereik

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
IvarS

D3 buiten bereik

Bericht door IvarS »

Ik heb gisteren de laatste voluit-loop gedaan. Alleen geen 10km maar 8 door de duinen.
Ik ben inmiddels 5 minuten sneller dan mijn vorige snelste tijd van 2 jaar geleden. Fantastisch natuurlijk!

Ondanks een lange klim die in het parcours zit, krijg ik mijn hartslag niet meer boven de 188, terwijl mijn omslagpunt 197 is. Die is bepaald door Peter van Buijtene, jullie wel bekend en moet dus kloppen.
Voorheen haalde ik met gemak de 195. Lopen op het omslagpunt is voor mij sowieso alleen haalbaar bij een eindsprint na een langere afstand vanaf zeg 10km. Daarom twijfel ik weleens of het omslagpunt niet te hoog is vastgesteld. Daarbij is voor mij elke training heel hard werken om op de beoogde hartslagen te komen. Al helemaal bij de intensieve training. Dat is voor mij eigenlijk al bijna voluit en vaak niet vol te houden.

Mijn snelheid is dan nu wel stuk hoger, maar op deze manier kan ik niet de D3 trainen voor de laatste kilometers op de marathon.
Ik heb tenminste begrepen dat daar de 10k voluit voor bedoeld is. Om te wennen aan die hoge hartslag aan het einde en natuurlijk om sterker te worden.

Concreet :D :
- Kan ik doordat ik D3 niet meer haal in groot verval terecht komen op het laatste stuk van de marathon?
- Is het gezien bovenstaande aannemelijk dat mijn omslagpunt toch iets te hoog is?

Ik ben even benieuwd hoe jullie dit zien.

Gr. Ivar
RunningRob - Sportrusten

Re: D3 buiten bereik

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ivar,

Het lukt mij ook niet om mijn omslagpunt te halen tijdens een training, daarvoor moet ik echt een wedstrijd lopen, dus wat dat betreft is het wel herkenbaar. Loop je wel eens een 10k wedstrijd?
IvarS schreef: 30 aug 2019, 10:14 - Kan ik doordat ik D3 niet meer haal in groot verval terecht komen op het laatste stuk van de marathon?
De 10k voluit training is bedoeld om je basissnelheid te verhogen, de training op de hoogste hartslag (wat we de intensieve training noemen), is bedoeld voor de laatste kilometers van de marathon.

De training op de laagste hartslag (training op lage marathonhartslag) moet ongeveer overeen komen met je (voorspelde) marathontempo. Als dit tempo tijdens de training beduidend hoger is, dan is je omslagpunt misschien toch te hoog vastgesteld.
IvarS schreef: 30 aug 2019, 10:14 Is het gezien bovenstaande aannemelijk dat mijn omslagpunt toch iets te hoog is?
Ik heb je trainingen bekeken en je loopt inderdaad consequent te snel om lage marathonhartslag, ook al tijdens het begin van de 100 dagen. Dus ik denk dat je vermoeden toch juist is dat je omslagpunt te hoog is bepaald. Wat mijn betreft mag je deze zeker een slag of 5 lager zetten.

Blijde groet,
Rob
IvarS

Re: D3 buiten bereik

Bericht door IvarS »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie.

Ik loop inderdaad wel eens een 10 km wedstrijd. Vaker een 8km wedstrijd in de duinen. Dan haal ik mijn omslagpunt ook niet. Pas aan het einde kom ik er in de buurt en ik heb echt weinig tot niets over.

Op zich houd ik de snelheid die ik nu loop wel vol, dus rond 4.40. Als ik langzamer loop dan word ik sloom en zak ik verder weg. Daarom hoop ik nog steeds dat het voorspelde marathontempo veel te laag is! :)
Sneller loopt dus lekkerder, maar de intensieve training is dan wel heel erg pittig en snel... Ik haal het pas aan het einde van de training.

Ik heb zaterdag nuchter op de lage hartslag gelopen (170) en toen heb ik de laatste 6 kilometer (vd 14) op ongeveer 4.50/km gelopen. Daarvoor rond de 4.25. Dat ging prima.
Toen ik de laatste paar 100 meter toch even versnelde, voelde dat ook weer lekkerder dan trager lopen. :) Ik hoop daarom het tempo redelijk vast te kunnen houden en de hogere hartslag te kunnen handelen.

Om er zeker van te zijn dat ik jullie methode juist zou doen, heb ik mijn omslagpunt laten bepalen door Peter. Als het niet klopt, dan tja, beetje zuur dan. Ik ga er nog maar niet vanuit.
Voorheen liep ik meestal hard met een hartslag van dik in de 170. Sinds mijn laatste trailruns is dat steeds lastiger. Voorheen kon ik heerlijk trailen, maar nu vind ik het vogelrondje al niks meer aan en voelt versnellen altijd lekkerder dan rustig hobbelen. :)

Al met al zal de marathon eind deze maand bepalen of dit schema iets voor mij is/was.
Ik hoop natuurlijk dat jullie voorspelling niet klopt, maar we gaan het zien. Zo wel, dan kan ik hem relaxt lopen wellicht :)

Groeten!
Plaats reactie