Ik ben inmiddels 5 minuten sneller dan mijn vorige snelste tijd van 2 jaar geleden. Fantastisch natuurlijk!
Ondanks een lange klim die in het parcours zit, krijg ik mijn hartslag niet meer boven de 188, terwijl mijn omslagpunt 197 is. Die is bepaald door Peter van Buijtene, jullie wel bekend en moet dus kloppen.
Voorheen haalde ik met gemak de 195. Lopen op het omslagpunt is voor mij sowieso alleen haalbaar bij een eindsprint na een langere afstand vanaf zeg 10km. Daarom twijfel ik weleens of het omslagpunt niet te hoog is vastgesteld. Daarbij is voor mij elke training heel hard werken om op de beoogde hartslagen te komen. Al helemaal bij de intensieve training. Dat is voor mij eigenlijk al bijna voluit en vaak niet vol te houden.
Mijn snelheid is dan nu wel stuk hoger, maar op deze manier kan ik niet de D3 trainen voor de laatste kilometers op de marathon.
Ik heb tenminste begrepen dat daar de 10k voluit voor bedoeld is. Om te wennen aan die hoge hartslag aan het einde en natuurlijk om sterker te worden.
Concreet
- Kan ik doordat ik D3 niet meer haal in groot verval terecht komen op het laatste stuk van de marathon?
- Is het gezien bovenstaande aannemelijk dat mijn omslagpunt toch iets te hoog is?
Ik ben even benieuwd hoe jullie dit zien.
Gr. Ivar