Sportrusten combineren met souplessemethode

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
mirjamst

Sportrusten combineren met souplessemethode

Bericht door mirjamst »

Deze zomer heb ik na positieve verhalen van meerdere mensen het boek Het duurloopmisverstand gelezen. Nu ben ik zelf nogal fan van intervallen en ik daarom zou ik graag op z'n minst wat elementen van de souplessemethode in mijn trainingen invoeren. Mij staat bij dat Koen er in een van zijn blogs aan refereerde dat hij ook onderdelen van die methode had toegepast richting Amsterdam.

Nu ik net met een Sportrustenschema (met als smokkel 1 HM) de marathon van Amsterdam heb gelopen, zou ik graag een combi van beide methodes proberen.
Maar wat is daarbij handig: welke trainingen zou je het beste kunnen aanpassen, welke souplesse afstanden passen daarbij en wat doe je dan bijvoorbeeld met de hartslagen?
Ik heb nu een HM- schema voor mezelf opgezet volgens Sportrusten waarbij ik gisteren bijvoorbeeld de 4km intensief heb vervangen door 10x400m (dus in totaal ook 4km intensief). Maar hebben jullie nog suggesties?

Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Sportrusten combineren met souplessemethode

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mirjam,

Wil je trainen voor een specifieke afstand of gewoon trainen in het algemeen?

In het algemeen kun je de intensieve training vervangen door intervaltrainingen. Dat adviseer ik wel vaker, met name als lopers moeite hebben de hartslag te halen die voorgeschreven is bij de intensieve training. En dat kan natuurlijk prima een souplesse training zijn.

Als je traint voor een halve of een hele marathon is het van belang je belangrijkste trainingen op wedstrijdhartslag te lopen, die zou ik dan niet vervangen. In het andere geval zou je de trainingen van de souplesse methode kunnen proberen maar dan op hartslag in plaats van snelheid.

Blijde groet,
Rob
mirjamst

Bericht door mirjamst »

Ha Rob,

Dank voor je reactie.

Ik train nu weer ff voor een halve en daarna weer een hele marathon, die van Rotterdam.

Liefst zou ik vaker dan eens per week die intervallen doen, dus wellicht dat ik Sportrusten de komende 2 maanden dan toch maar iets meer loslaat en zie hoe dat gaat 🙈.

Maar ik blijf sowieso minstens een keer per week een training op HM-hartslag doen omdat ik elke keer bij een HM-schema merk dat ik daar profijt bij heb. Zorgt echt dat ik langer op hoog tempo kan blijven lopen en dat ik op dezelfde hartslag sneller wordt.

Even puzzelen dus op m'n schema...
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik heb er alle vertrouwen in ;)

Succes!
Rob
Plaats reactie