Hartslag schommelt een beetje

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
mrgrtbns

Hartslag schommelt een beetje

Bericht door mrgrtbns »

Hoi,

Mijn hartslag schommelt een beetje. Ben niet ziek of verkouden.
Nu kreeg ik de mail, van dag 25, en begon toch wat te twijfelen over mijn herstel.
Zaterdag 10 km voluit was zwaar, maar toch een pr gelopen. Die hele dag bleef mijn hartslag wat hoger. Las de mail te laat, dat ik na de finish ook ff een ademhalingsoefening moet doen. En het hoeft maar 2 minuten he, dat lijkt me zo kort. Dan gaat ie echt niet veel omlaag.
Zou je eens naar mijn trainingen kunnen kijken? En als je dan iets rustiger aan moet doen, wat is dan iets rustiger?

Groetjes,
Margreet
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag schommelt een beetje

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Margreet,

De ademhalingsoefening na het hartlopen is niet zozeer bedoeld om je hartslag naar beneden te krijgen, maar om je ademhaling weer in rust te brengen. Dus zodat je niet (onbewust) te snel blijft ademen. En ja, je hartslag moet ook dalen, maar dat is een bijeffect.

Hoe voelen je trainingen? En dan met name de trainingen op halve marathonhartslag. Gaan deze makkelijk of loop je op de grens?

Je rusthartslag zal altijd wat hoger zijn na een wedstrijd, dat is normaal, je lichaam is aan het herstellen.

Je rusthartslag is daarom een goed indicatie dat je hersteld. Het is wel zaak je rusthartslag op dezelfde tijd en onder dezelfde omstandigheden te meten, want dan kun je deze vergelijken over meerdere dagen. Je rusthartslag kan van nature 's ochtends anders zijn dan 's middags of 's avonds. Maar als ik naar jouw rusthartslag kijkt in de schema ziet dit er prima uit.

Blijde groet,
Rob
mrgrtbns

Re: Hartslag schommelt een beetje

Bericht door mrgrtbns »

Dank dat je er even naar gekeken hebt.
De trainingen voelen goed, en zeker niet op de grens van mijn kunnen. Dat gevoel had ik meer bij de 10 voluit.
Heb inmiddels een nieuw ochtendritueel. Als de wekker gaat, ga ik rechtop in bed zitten, haal rustig adem, en kijk naar mijn hartslag. Elke dag dezelfde tijd.

Maar snap nu, dat het waarschijnlijk het herstellen is. Slaap met mijn Garmin, en die geeft ook de hoogste en laagste hartslag van de afgelopen 4 uur. Als ik s morgens wakker wordt zie ik daar ook wel een verschil in. Hij is nu weer lager, vroeg in de ochtend als ik nog slaap. Daarna ff meten, want die noteer ik, omdat ik dan exact hetzelfde tijdstip pak.

Wens jullie ook allemaal fijne, gezellige, maar ook sportieve feestdagen toe.

Groetjes
Margreet
Plaats reactie