Waarom alle trainingen in D2?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Tirza Konig

Waarom alle trainingen in D2?

Bericht door Tirza Konig »

Hoi, ik had een vraag. Ik start eind december met het 100 dagen sportrusten voor de halve marathon van Berlijn. Ik ben afgelopen maand voor het eerst wezen experimenteren met lopen op hartslag. Mijn omslagpunt is 190 en ik heb alvast mijn persoonlijke schema gemaakt.
Wat ik niet begrijp is dat alle trainingen qua hartslag zo dicht bij elkaar liggen, allemaal in D2. Ik had verwacht dat mij intensieve training in D3 zou liggen.
Klopt dat wel?
Groetjes,
Tirza
RunningRob - Sportrusten

Re: Waarom alle trainingen in D2?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tirza,

We kijken bij de trainingen op de halve en hele marathon niet naar D-zones, maar naar de verwachte hartslag tijdens de wedstrijd. Voor de ene loper is dit D2, voor de andere hoog D3....

De intensieve training mag best intensief aanvoelen. Als deze voor jou niet intensief aanvoelt dan mag het best sneller. Dus het is prima om deze (voor jou) in D3 te lopen.

Blijde groet,
Rob
Tirza Konig

Dag Rob, bedankt voor je antwoord. Mijn intensieve training is inderdaad tegen mijn omslagpunt aan, 180-187 merkte ik afgelopen week bij t testen.

Maar bij mijn rustige halve marathon hartslag (7 km) zondag moest ik me echt de hele tijd inhouden. Klopt het dat ik juist in een rustiger hartslag moet trainen voor mijn gevoel dan ik normaal altijd doe?

Mijn 10 km tijd heb ik geschat op basis van lang geleden en het feit dat ik nu na een pauze van 3 jaar weer begin. Zodra ik in het verleden getraind was ging ik namelijk altijd voor de langere afstanden dus ik heb nooit een 10 km voluit gelopen. Volgens de training ga ik dat eind januari doen, mijn schema kan ik daarop aanpassen toch?
Groetjes,
Tirza
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tirza,

Ik heb even naar je schema gekeken, maar dit was inderdaad wel een erg rustig rondje ;)
Je zou de training moeten lopen in een tempo net onder de 7min/km, maar je doet er meer dan 8min/km over...

Ik denk dat je een stuk sneller kunt op de 10km. Kun je eens proberen 10 slagen hoger te trainen? Dus bij alle trainingen 10 slagen optellen?

Ik hoor graag hoe dat gaat.

Blijde groet,
Rob
Tirza Konig

Ik ga het aanpassen.
Tirza Konig

Bedankt voor je antwoord.
Plaats reactie