Omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
edvdburg

Omslagpunt

Bericht door edvdburg »

Vandaag de 10 km maximaal gedaan. Te hard vertrokken (3.52) maar uiteindelijk de schade beperkt kunnen houden. De tijd van 40:40 ben ik tevreden mee. De vraag is even wat ik met mijn omslagpunt moet. 2 jaar geleden een officiële test gedaan en die kwam om 174. Vorig jaar hem zelf een keer met de baantest gedaan en die kwam op 176 en nu kwam ik op 179 (gemiddelde hartslag over de 10 km). Wat is wijs, de officiële meting aan houden (in theorie zou hij alleen maar kunnen zakken) of gewoon nu 179 invullen. https://strava.app.link/hlaFqFUXy3
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl

Re: Omslagpunt

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Het klinkt logischer dat je omslagpunt rond de 180 zit.
Misschien ben je bij je vorige testen niet helemaal tot het uiterste gegaan?

Heb wel je dezelfde meetapparatuur gebruikt de afgelopen 2 jaar?
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
edvdburg

Bericht door edvdburg »

De test 2 jaar geleden was bij een sportmedisch adviescentrum (fietstest met masker e.d). Daarna heb ik zelf met mijn hartslagmeter een keertje de test op de baan gedaan. Mijn hartslag is altijd vrij hoog. Vorige jaar liep ik rotterdam met een gemiddelde hartslag van 175. Dat zou dan op basis van mijn omslagpunt die officieel gemeten is gemiddeld erboven zijn. Lijkt me ook vrij bijzonder. DIt zijn de gegevens van rotterdam https://www.strava.com/activities/2271593923

Het is ook een hoofdbreker voor mij. Als ik de zones aanhoud die jullie voorschrijven loop ik voor mijn gevoel en kijkend naar al mijn marathons met een erg lage hartslag (ik neem aan dat het concept is dat je tijdens de marathon begint in laag en dan rustig naar hoog gaat). Rotterdam 2018 was 177 gemiddeld. New York 2017 was 170. En rotterdam 2017 was 172. Alles gemeten met borstband (werkt bij mij beter dan de polsmeting die in mijn horloge zit. Altijd goede races gehad en nooit ingestort.

In het schema zijn mijn zones voor laag 151 - 159 en hoog 156 - 164. Vorig jaar was in Rotterdam mijn 2e km (even er vanuit gaan dat ik dan in een ritme zit) 165. ik begin dus al boven de maximale bandbreedte van hoog! Hij loopt dan mooi gestaag op naar max 187. De vraag is dan ook zijn de zones niet iets te laag voor mij voor de marathon (training misschien wel zo doen).

Ik heb dit even aan Koen voorgelegd.

Je gemiddelde op de marathon is in feite je marathonhartslag en zou dus in de zone moeten liggen waar je op traint. Jij traint in een veel lager zone.
Je begint je marathon inderdaad in de lagere zone en laat deze vervolgens oplopen. Dat je aan het einde van je marathon nog zo'n hoge hartslag haalt, doet vermoeden dat je werkelijke omslagpunt een stuk hoger ligt.

Waarom je bij een 10K voluit en de baantest blijft steken op 179 is mij eerlijk gezegd een raadsel. Ik ben benieuwd wat Koen hierover zegt.

Je training in de hoogste zone moet in elk geval wel intensief aanvoelen. Gaat je dit te makkelijk af, ga dan in een hogere zone trainen.
Ontspannen groet,
Mark

edvdburg

Bericht door edvdburg »

Het is wel interessant. Ik ben gisteren echt diep gegaan. Begin ook voor de wind later tegen wind dus dat hakt er lekker in. Aan het eind echt leeg en misselijk.
Is het dan te verklaren dat mijn gemiddelde hartslag op de 10 slechts enkele slagen hoger is dan gemiddeld bij een marathon? Om het compleet te maken heb ik ook mijn 1e marathon in 2014 opgezocht. Ook daar gemiddeld 170. Rotterdam vorig jaar was dus wel extreem met 177 gemiddeld. 1e helft voelde ook niet heel lekker (misselijk enzo) 2e helft ging eigenlijk wel weer wat beter. Dus ik denk dat mijn gemiddelde marathon hartslag wel eerder rond de 170 zit dan rond de 177.

Ha Ed,

Koen zegt:

"Rotterdam vorig jaar was ineens erg warm. Die hitte heeft toch invloed op zijn hartslag. 3:07 op de marathon en 40:40 op de 10 geeft aan dat ie wat sneller kan op de 10. Dus zijn hartslag kan wat hoger dan 179. Een omslagpunt tussen 185-190 lijkt logischer dan een omslagpunt van 176, ja."

Ons advies is dus om op een wat hogere hartslag dan nu te trainen.

Laat je weten hoe het gaat?
Ontspannen groet,
Mark

edvdburg

Bericht door edvdburg »

Mijn 10k tijd kan inderdaad sneller maar ik ben nu een stuk minder fit dan vorig jaar. Na Rotterdam vorig naar heb ik een blessure overgehouden waar ik tot dec mee heb zitten kwakkelen. Ik ben dus met achterstand aan deze voorbereiding begonnen. Vandaar dat deze 10 k tijd niet in verhouding staat tot mijn marathon tijd. Een PR op de marathon is ook geen primair doel. Dat is eigenlijk fit zijn na de marathon om een goede basis te hebben voor een snelle najaars marathon.

Ik heb mijn omslagpunt nu op 185 gezet. De 10k training op de hoge marathon hartslag ging prima. Dus ik denk dat ik hem zo hou en tijdens het lopen in mijn achterhoofd hou dat hij iets boven de voorgeschreven zone mag.

Wat ik me nog afvraag. De officiële test die ik gedaan heb was een fiets test. Klopt het dat ik dan 10 slagen bij mijn omslagpunt moet optellen? Want dan klopt het een stuk beter met wat Koen zegt. Die komt dan op 184.
stigmos

Bericht door stigmos »

Ja dat klopt. Voor het hardlopen komt er 10 bij. Suc6.
Hartelijke groet, Saskia

You'll Never RUN Alone
Plaats reactie