Marathonhartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
martine willemse

Marathonhartslag

Bericht door martine willemse »

Dit zijn mijn hartslagzones obv omslagpunt 186 en 10km tijd 41 min :
D0 - 125 t/m 135
D1 - 136 t/m 149
D2 - 150 t/m 167
D3 - 168 t/m 185
Wat is nu mijn marathonhartslag?
Groeten, Martine
RunningRob - Sportrusten

Re: Marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Martine,

Als je in je schema kijkt, dan zie je daar 3 zones. De zone met de laagste hartslag is je "lage marathonhartslag", de zone daarboven is je "hoge marathonhartslag". De derde zone is je intensieve training.
Je kunt het midden van de lage en de hoge marathonhartslag nemen als DE marathonhartslag. Je start de marathon dus op lage marathonhartslag en deze mag gedurende 30km oplopen naar je hoge marathonhartslag. De km-ers daarna loop je op je gevoel.

Dit wordt allemaal nog uitgelegd in de mails die je krijgt gedurende het schema.
Je marathonhartslag is dus niet gelinkt aan een zone, voor de ene loper is dit in D2, voor de snellere lopers in D3.

Blijde groet,
Rob
martine willemse

Hi Rob, dank voor jouw antwoord! Wanneer ik die stelregel aan zou houden, moet ik (voor mijn gevoel) wel een dermate hoge pace aanhouden dat ik twijfel of ik dat een marathon lang vol kan houden ... Zou het kunnen dat mijn schema toch niet helemaal klopt ? Misschien is het ook nog goed te weten dt mijn snelste marathontijd van 17 (!) jaar geleden 3.25 uur is ... Paar jaar geleden liep ik Rdam marathon in 3.39 uur. Ik kijk uit naar jouw antwoord! Groeten, Martine
RunningRob - Sportrusten

Hoi Martine,

ALs ik naar je 10km tijd kijk, zou je de marathon in 3h28 kunnen doen. Als je dus in je laagste zone loopt uit je schema zou je 4:56 min/km moeten lopen...
Als je denkt dat 3h39 een meer realistische tijd is zou je wat lager in hartslag kunnen gaan trainen. Dat is natuurlijk geen enkel probleem.
Wat voor tempo loop je nu op lage marathonhartslag?

Blijde groet,
Rob
martine willemse

Hi Rob, in de laagste zone (159-167 hartslag) liep ik dag 1 van het schema op 04:38 pace en inmiddels zo rond de 04:25. zou mooi zijn als ik onder de 3.30 kan lopen :) Groeten, martine
RunningRob - Sportrusten

Hoi Martine,

Voor een tijd van 3h28 loop je een pace van 4:56min/km. Dus je gaat wel wat te hard op dit moment. Ik kan me goed voorstellen dat dit zo voelt dat je dit niet 42 km volhoudt. Je kunt wat lager in hartslag gaan trainen om beter in de buurt van je marathontempo te komen. Ik zou eens 5 slagen lager gaan trainen. Kun je dat eens proberen?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie