Dag 25, goed hersteld?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Run.and.eat

Dag 25, goed hersteld?

Bericht door Run.and.eat »

Dag 25 van mijn schema, 'goed hersteld?' krijg ik als vraag.. ik heb geen idee eigenlijk, door heel de corona-crisis ben ik, en iedereen met mij denk ik, niet in normale doen..
Mijn eetpatroon is anders, geen regelmaat, veel snaaien, komt door de situatie denk ik, maar geen idee of het ook kan komen door trainingen die te zwaar zijn, hoe weet ik dat? Twijfel zelf wel of mijn schema goed staat, bij het invullen van mijn gegevens ben ik uitgegaan van een omslagpunt uit een sporttest (op loopband) van een jaar geleden, toen mijn conditie en gewicht veel beter waren. Ook mijn 10K tijd is van een paar jaar geleden, toen ik topfit was, heb deze al bijgesteld (heb ooit 50 min gelopen, had 52 ingevuld maar heb deze paar dagen geleden al aangepast naar 54). Als ik er nu aan denk dat ik binnenkort voluit moet, zie ik daar erg tegenop, ben bang dat ik het niet volhoudt en het niet ga halen onder het uur.. moet ik gewoon mijn schema aanhouden en maar kijken wat ik dan loop? Dan zal ik daarna waarschijnlijk mijn schema moeten gaan aanpassen. Zou je anders mee kunnen kijken naar het verloop van mijn trainingen tot nu toe, wat jij daar in ziet, ben erg benieuwd!

Besef me dat mijn verhaal niet heel positief klinkt, alsof ik er doorheen zit ofzo, maar heb veel juist veel houvast aan de trainingen, zeker in deze rare tijd! Even als extra info bij mijn verhaal: Heb in 2019, eigenlijk na mijn 1e marathon in oktober 2018, niet echt met overtuiging meer gelopen, ben zeker wel blijven lopen, minimaal 1 of 2 keer in de week, maar ik 'durfde' niet meer, was voor mijn gevoel zo sloom en langzaam geworden dat ik niet meer aan een halve marathon wilde (durfde) beginnen, bang voor een 'slechte' eindtijd, een tijd slechter dan mijn beste halve tot dan toe, ben daar nu wel overheen, tijd maakt me niet meer uit, daar ben ik na een jaar wel over uit. Heb vanaf begin januari dit jaar, ruim 7 weken niet gelopen, wegens drukte, kon het even niet meer opbrengen.. en ben dus 29 februari begonnen met dit schema.

Ik kijk uit naar je reactie!

Alvast bedankt! Groet, Marije
RunningRob - Sportrusten

Re: Dag 25, goed hersteld?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marije,
Ready.Reset.Run schreef: 24 mar 2020, 06:49 moet ik gewoon mijn schema aanhouden en maar kijken wat ik dan loop?
Je hoeft de 10k tijd die je invult in je schema bij "Je snelste 10k tijd" alleen aan te passen als je 10k voluit die je tijdens de training liep sneller was dan de 10k die je hebt ingevuld. (Tenzij je de tijd duidelijk verkeerd is). Met andere woorden: maak je niet te druk over de tijd die je loopt tijdens een 10k voluit training.
Ready.Reset.Run schreef: 24 mar 2020, 06:49 Zou je anders mee kunnen kijken naar het verloop van mijn trainingen tot nu toe, wat jij daar in ziet
Je rusthartslag is mooi constant, dus met je herstel zit het wel goed. Ook je trainingstijden zijn prima. Als je loopt op marathonhartslag loop je sneller dan het verwachte marathontempo. Dus ik denk dat je snelle 10k wel weer sneller zal worden dan de 54 min die je hebt ingevuld :)

Dus ga zo door!

Blijde groet,
Rob
Run.and.eat

Bericht door Run.and.eat »

Dag Rob,

Bedankt nog voor je reactie! Ik heb even afgewacht hoe de 10k voluit zou gaan voordat ik mijn reactie zou plaatsen. Nou deze ging zeer teleurstellend, ik had zo'n last van zere benen (schenen) dat ik bij 7 km gestopt ben, kon wel janken (deed ik ook 🙈). Eigenlijk voelde ik bij 2 km al dat het hem niet ging worden, verkeerde gedachte dus want dan nog 8 km zo moeten rennen.. dat wordt een gevecht voor mij. In het begin kreeg ik mijn ademhaling ook niet onder controle, dat ging later wel goed gelukkig. Mijn hartslag zat lange tijd rond de 172 dus wel net onder omslagpunt, deze zakte weer af de laatste km toen ik langzamer ging lopen omdat mijn benen zo'n pijn deden. Misschien had ik het wel getrokken tot de 10 als ik niet alleen had gelopen, dan was het anders geweest denk ik. Wel ff een domper voor mij, vandaag staat 8 km op schema, moet ik nog ff niet aan denken, ga ik vanavond lopen. Ik heb de 10 dus niet vol gemaakt, gewoon verder met dit schema, weet het even niet, hoe check ik of ik wel goed bezig ben zo? Heb je nog tips?
Ik hoor het graag!
Groet, Marije
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marije,

Oops, dat klinkt inderdaad niet als een lekkere 10k voluit. Had je gisteren/vandaag nog last van je schenen?
Ik heb even door je trainingen gelopen, en ik zie dat je vaker klaagt over je schenen. We moeten even voorkomen dat je een echte blessure krijgt, want daar begint het wel op te lijken.

Heb je er ook last van in het dagelijks leven? Zo nee: wanneer begint de pijn, pas later in de training?

Als je in het dagelijkse leven geen last heb mag je rustig hardlopen, maar doe het dan zonder op je hartslag of tempo te letten, dus "vogels kijken".
Je mag niet doorlopen als je er weer last van krijgt, gelijk stoppen en omkeren.
Als je in het dagelijkse leven wel last heb ga dan wandelen, fietsen, zwemmen of iets dergelijks.

Meer info kun je ook vinden op https://www.sportzorg.nl/blessure-adviseur-hardlopen
Mocht het niet binnen twee of drie weken over zijn ga dan even langs bij de arts of (sport-)fysio.

Sterkte!

Rob
Plaats reactie