kwakkelend richting dag 100

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
marijke

kwakkelend richting dag 100

Bericht door marijke »

Vier weken geleden klaagde ik over steek in de zij en kreeg van Rob een link met tips. Vandaag was het weer de beurt om voluit te gaan en weer was het raak. ik had de tips van te voren nog nagelezen maar ik bleef er last van houden. Het werd geen verbetering van mijn tijd.
Sowieso gaat het al weken niet optimaal. Ik word wel sneller geloof ik maar heb heel geregeld off-days. Ik zit nu op dag 77.
Ik ben oa. mee gaan doen met sportrusten om minder migraine te hebben maar na de eerste succesvolle maand is het deze maand toch weer geregeld raak. Mijn agenda is voller geworden maar ik let ook op geregeld rust nemen. In mijn beste weken had ik soms een rusthartslag van 52, in slechte tijden rond de 64 en vanochtend 58. Die 52 haal ik al weken niet maar ik ben niet ziek en slaap goed.

Al met al een vaag verhaal vind ik zelf, maar wel irritant.
Als ik met jullie als collega sporters bij een koffieautomaat zou staan zou ik het noemen in de hoop dat iemand het herkent en een tip heeft. Vandaar dat ik er toch maar een topic aan wijd in deze koffiehoek.
Maarten - Sportrusten

Re: kwakkelend richting dag 100

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Dag Marijke,

Ai, frustrerend allemaal.

Ik weet dat migraine vaak moeilijk te behandelen is. Mijn vrouw heeft er ook last van.
Zeker bij stress/ inspanning. Misschien toch eens langs een neuroloog? Wij hebben dat ook gedaan, zonder resultaat.
Misschien helpt het jou wel?

Overigens zegt de hogere rusthartslag wel wat. Dat is toch een teken dat je niet helemaal fit bent. Fysiek of mentaal.
Stress kan daar ook aan ten grondslag liggen en dat wordt vaak erg onderschat als invloed op je hardlopen.

Nou ja, ik hoop dat je er doorheen komt. Gaat het wel goed met de ademhalingsoefeningen?

Blije groet,
Maarten
marijke

Bericht door marijke »

Hallo Maarten,

Dank voor je reactie!
Tja, de neuroloog heb ik nog niet bezocht. De frequentie van mijn migraine wisselt en bij tijden vind ik het goed te hanteren. Maar als het zo tobben blijft is het wel een idee.
De ademhalingsoefeningen werken nu ook minder. Als ik hoofdpijn heb is het lastig om te blijven ontspannen en langs dat hoofd tot in mijn buik te ademen.
Bij het rennen (zonder hoofdpijn) zakt mijn HR niet als ik op mijn adem let en de uitademing verleng. Dat lukte eerder beter.
Mijn duurlopen worden trouwens steeds na een paar kilometer gehinderd door steken in mijn zij.

Suggesties zijn welkom! (maar zoals ik al zei, het is ook vaag allemaal)
groeten,
Marijke
victor2

Bericht door victor2 »

beste Marijke

wat vervelend om te lezen
Hardlopen kan 1 vd de dingen zijn om je beter te voelen. Het neemt niet de oorzaak van het gevoel van een drukke agenda weg.
Misschien is een volle agenda niet het grootste probleem, maar bijv. een gevoel van druk om goed of 110% te presteren (op je werk).

Misschien kan een coach je verder helpen om te achterhalen waar die angel zit.

succes ..huh... veel plezier!

groet Victor
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
marijke

Bericht door marijke »

Dag Victor,
Tja, je reactie zette met aan het denken. Ik ben zelf coach (wat niet uitsluit dat ik ook een coach zou kunnen gebruiken) en ik liep te denken wat ik me zelf zou aanraden.
Ontspannen naar mijn (loop)prestaties kijken is zeker een sleutel. Maar ik wil ook graag wat sneller worden.
Voorlopig houd ik het er maar op dat ik beter in kan zetten op ontspannen lopen dan op presteren. En ondertussen kijk ik hoe het nu bij mij werkt.Het geldt ook voor mijn ademhalingsoefeningen,onder druk werken ze niet goed maar soms hoef ik er maar aan te denken en mijn ademhaling kalmeert al.
Inmiddels heb ik weer een paar keer zonder steken in de zij kunnen lopen, dat is fijn.
Hoe dan ook een leerzame ervaring, dat sportrusten :)
victor2

Bericht door victor2 »

hoi Marijke

Goed dat je jezelf consulteert (vergeet geen factuur te sturen)
Denk aan Daphne Schippers.
Zij kan alleen maar hard gaan als zijn tijdens het lopen ontspant. dus niet door 'aanspanning'.
Snelheid is niet iets om naar te streven,
maar is een gevolg van de aanwezigheid van de voorwaarden. :ugeek:

--

veel genietplezier

Victor
www.hardlopenleeuwarden.nl
Sportrusten in Friesland
Leeuwarden
Plaats reactie