Omslagpunt opnieuw instellen?
Omslagpunt opnieuw instellen?
Mijn omslagpunt is ingesteld op 193.
Nu heb ik zojuist een snelle 5 km gelopen met een maximale hartslag van 179.
Omdat het al een hele tijd geleden is dat ik m’n omslagpunt had ingesteld, vraag ik me nu af of ik m’n omslagpunt moet aanpassen.
Nu heb ik zojuist een snelle 5 km gelopen met een maximale hartslag van 179.
Omdat het al een hele tijd geleden is dat ik m’n omslagpunt had ingesteld, vraag ik me nu af of ik m’n omslagpunt moet aanpassen.
- RunningRob - Sportrusten
Re: Omslagpunt opnieuw instellen?
Hoi Yolanda,
Je omslagpunt verandert niet zomaar, dus als je trainingen voor je gevoel op het juiste tempo / hartslag gaan, zou ik je omslagpunt niet aanpassen.
Blijde groet,
Rob
Je omslagpunt verandert niet zomaar, dus als je trainingen voor je gevoel op het juiste tempo / hartslag gaan, zou ik je omslagpunt niet aanpassen.
Blijde groet,
Rob
-
Kevwe Scott-Emuakpor
Ik heb een soortgelijke vraag. In 2017 heb ik in februari een inspanningstest gedaan. Die was nodig als bewijs van goede gezondheid met het oog op de marathon van Parijs. Daar kwam 182 uit, wat is bijgesteld naar 190 (waarschijnlijk de vertaling van fiets naar lopen). In maar liep ik mijn eerste marathon in Parijs in 3:55. Een maand later liep ik een 10 km in 45:34 (PR) met een gemiddelde hartslag van 177 en en maximale hartslag in 191. Mijn conclusie was dat mijn omslagpunt dus 177 is (in mijn geval dus 93% van 190). Zo heb ik ook mijn schema ingericht: omslagpunt 177 en 10 km tijd 46 minuten.
Afgelopen vrijdag liep ik de 10 km voluit. Dat lukte nèt niet. De laatste 500 meter was ik op. Ik liep 9,5 km in 42:50. Als ik die laatste 500 meter er toch uitgeperst had, had ik dus zeker een PR gelopen (als ik dat geweten had)! Echter mijn gemiddelde hartslag was nu 166 en mijn maximale hartslag was 183. Best wel een verschilletje. Wat zegt dit? Ik ben natuurlijk wel ruim 3 jaar ouder en inmiddels de 50 gepasseerd. Moet ik nou mijn omslagpunt aanpassen?
Afgelopen vrijdag liep ik de 10 km voluit. Dat lukte nèt niet. De laatste 500 meter was ik op. Ik liep 9,5 km in 42:50. Als ik die laatste 500 meter er toch uitgeperst had, had ik dus zeker een PR gelopen (als ik dat geweten had)! Echter mijn gemiddelde hartslag was nu 166 en mijn maximale hartslag was 183. Best wel een verschilletje. Wat zegt dit? Ik ben natuurlijk wel ruim 3 jaar ouder en inmiddels de 50 gepasseerd. Moet ik nou mijn omslagpunt aanpassen?
- RunningRob - Sportrusten
Hoi,
Je omslagpunt is een vrij constant getal die langzaam lager wordt naarmate je ouder wordt. Je omslagpuntpunt daalt 1 slag per 1 à 2 jaar. Aangezien uit twee eerdere testen 182 en 177 is gekomen verwacht ik niet dat je omslagpunt nu veel lager is geworden. Ik denk dat hij niet lager dan 175 zal zijn nu.
Blijde groet,
Rob
Je omslagpunt is een vrij constant getal die langzaam lager wordt naarmate je ouder wordt. Je omslagpuntpunt daalt 1 slag per 1 à 2 jaar. Aangezien uit twee eerdere testen 182 en 177 is gekomen verwacht ik niet dat je omslagpunt nu veel lager is geworden. Ik denk dat hij niet lager dan 175 zal zijn nu.
Blijde groet,
Rob