Kleinere ruimte in zones

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Rai

Kleinere ruimte in zones

Bericht door Rai »

Hallo allemaal,

Het viel mij op dat de ruimte die ik heb in mijn zones met de trainingen nu kleiner zijn dan bij mijn vorige 100 dagen schema. Waar ik bij het vorige schema (eindigend in april voor de marathon van Rotterdam) bij iedere training 8 hartslagen speling had, zijn dat er nu meestal 4 en soms 6. Iemand enig idee? Rob misschien? ;)
Collect moments, not things...
RunningRob - Sportrusten

Re: Kleinere ruimte in zones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Scherp opgemerkt!

Even de history: de eerste jaren gaven we alleen een hartslag waarop je moest trainen. Dus b.v. "train 7km op hartslag 170". Toen we erachter kwamen dat veel lopers probeerden precies op deze hartslag te lopen (wat niet te doen is) zijn we begonnen met de training in zones aan te geven in plaats van een enkele hartslag. Deze zone was 8 slagen groot.

Het probleem dat hierbij optreed is dat dit moeilijk instelbaar is voor de meeste hartslagmeters. Bij hartslagmeters geef je de zones op die aansluiten op elkaar, en de zones in het Sportrusten schema zijn gedeeltelijk overlappend bij een zonegrootte 8 slagen, waardoor het een hele uitdaging werd om dit handig in te stellen in je hartslagmeter.

Door de zones iets kleiner te maken sluiten ze vrijwel wel altijd op elkaar aan, waardoor ze goed in te stellen zijn op je hartslagmeter. Ik zelf heb dit al vanaf dag 1 dat ik via Sportrusten train zo gedaan dus ik weet uit eigen ervaring dat dit prima kan werken.

Blijde groet,
Rob
Rai

Re: Kleinere ruimte in zones

Bericht door Rai »

Duidelijke uitleg! Dank je wel Rob!
Collect moments, not things...
Plaats reactie