Omslagpunt lager na 10 km voluit

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Marieke Stegenga

Omslagpunt lager na 10 km voluit

Bericht door Marieke Stegenga »

Afgelopen juni heb ik, ter voorbereiding op mijn 100 dagen 10 km schema, mijn omslagpunt berekend door de methode van elke 2 min versnellen. Toen kwam ik uit op 177 als omslagpunt. Vandaag rende ik, inmiddels op een kwart van het 100 dagen halve marathon schema, een 10 km voluit. Gemiddelde hartslag was nu 170 en ik heb echt alles gegeven want zelfs een PR op de 10 gerend.🥳 Maar mijn omslagpunt zou dus nu lager uitvallen, dan m’n eerdere berekening.
Wat te doen? M’n omslagpunt in m’n schema omlaag zetten? Of laten staan op 177? (Ik heb m’n snellere tijd inmiddels al in m’n schema ingevoerd.)

Groetjes,

Marieke
Marieke Stegenga

Re: Omslagpunt lager na 10 km voluit

Moet er voor de volledigheid aan toevoegen dat ik afgelopen juni nog een voorbeeldig slapende baby had, maar dat ze ons inmiddels al ruim 5 maanden meerdere malen ‘s nachts wekt. Ik ben dus door die gebroken nachten minder fit dan afgelopen juni. Hoewel ik toen pas net het hardlopen weer een maandje had opgepakt na m’n bevalling met keizersnee.
Resumé: kan bovenstaande van invloed zijn op de maximale en gemiddelde hartslag waardoor die nu lager uitvalt?

Groetjes,

Marieke

P.S. sorry voor de stortvloed aan info, maar weet niet wat er wel of niet relevant is om te benoemen 😚
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marieke,

Je omslagpunt veranderd normaal gesproken nauwelijks. Hij wordt alleen heel langzaam lager naarmate je ouder wordt (ongeveer 1 slag per 1 a 2 jaar).

Dus als je trainingen goed gaan uitgaande van een omslagpunt van 177 dan zou ik dit omslagpunt gewoon blijven handhaven. Uiteraard kun je wel je snelle 10k gebruiken als 10km tijd voor de berekening van je schema.

Blijde groet,
Rob
Marieke Stegenga

Hi Rob,

Dankjewel voor je reactie tijdens de feestdagen! Dan houd ik gewoon 177 aan.

Groetjes,

Marieke
Plaats reactie