Lage hartslag en laag tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Mariette Duijsters

Lage hartslag en laag tempo

Bericht door Mariette Duijsters »

Hoi!
Sinds een week loop ik met een hartslagmeter. Ik hardloop al jaren maar nooit met meter en altijd hetzelfde tempo van 9 km/u.

Het valt me op dat als ik in een hogere hartslag moet lopen ik het gevoel heb echt veel harder te moeten gaan en daardoor hou ik het niet zolang vol. Is dat omdat ik gewend ben alle afstanden aan 9 per uur gelopen te hebben?
Moet ik echt veel harder gaan lopen om een hogere hartslag te krijgen?
Ter info: mijn omslagpunt is 166 en mijn hartslag ligt meestal op 147 als ik 9 per uur loop.

Verder zie ik in het schema diverse hartslag trainingen staan maar het is me niet duidelijk wat D2 is of bijv halve marathon hartslag.

Ik ben duidelijk nog zoekende :-)

Alvast bedankt!
RunningRob - Sportrusten

Re: Lage hartslag en laag tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mariette,

Je zult inderdaad even moeten wennen als je gewend bent altijd op hetzelfde tempo te lopen :)

Twee tips:
- Loop eerst goed warm voordat je aan de training begint, aan het einde van het warmlopen doe je een paar korte sprintjes. Je zet je lijf echt "aan" hierdoor en je zult zien dat je hart sneller reageert op tempowisselingen.
- Ga niet als een gek van start om maar op de juiste hartslag te komen, maar laat je hartslag rustig oplopen tot de gevraagde hartslag en probeer dan deze hartslag vast te houden tot het einde van de training.

Verder is het zo dat je bij de training op lage halve marathonhartslag ook ongeveer op halve marathontempo zou moeten uitkomen. Als dat niet het geval is, is je omslagpunt misschien te laag of te hoog vastgesteld. Je halve marathontempo kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Mocht er nog twijfels hebben hoor ik het graag!
Blijde groet,
Rob
Plaats reactie