Hoge hartslag vr komende trainingen na nieuwe 10km tijd

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
joanlindhout

Hoge hartslag vr komende trainingen na nieuwe 10km tijd

Bericht door joanlindhout »

Hallo,

21 december begonnen met het Sportrusten programma voor de halve marathon. Zojuist de eerste 10k voluit gedaan. Tijd was 52:04. Mijn 10k referentietijd voor het schema was 59:16 (gelopen op 18 december). Mijn omslagpunt is 179.

Nu heb ik dus de nieuwe 10k tijd van 52m ingevuld en mijn schema bijgewerkt. Het valt mij op dat de gem. hartslagen voor de komende trainingen een stuk hoger zijn. Voorheen twee keer per week 7k met hartslag 158 en 163, 4k met 165, nu met bijgewerkte schema is dat 8k 165, 5k 171 en 7k 170. Met name die trainingen van 170 en hoger vind ik erg hoog. Dat is verre van ontspannen hardlopen, dat is gewoon tegen mijn omslagpunt aan lopen. Dat lijkt me meer voor een wedstrijd en de 10k voluit, maar niet om te trainen. Ik zie er tegenop en ben bang voor blessures. De 7k trainingen van 158 en 163 vond ik erg fijn, voelt erg goed.

Wat is wijsheid.
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoge hartslag vr komende trainingen na nieuwe 10km tijd

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Joanlindhout,

Het klopt het schema van de halve als zwaar wordt ervaren. Als de tijd voor jou niet belangrijk is, en je voelt je prettig bij de "oude" hartslagen, dan kun je dit prima blijven doen. Je hebt immers al behoorlijk wat progressie gemaakt! Wat je ook zou kunnen doen is een tijd invullen die er tussen in zit, bijvoorbeeld 55 minuten.

Als je toch het uiterste uit je zelf wilt halen, en voor de "nieuwe" hartslagen gaat, bedenk dan dat je de training rustig opbouwt. Dus rustig beginnen en dan de hartslag langzaam op laten lopen tot de hartslag uit het schema en dit dan volhouden tot het einde.

Succes!

met blijde groet,

Rob
sabinebomba

Bericht door sabinebomba »

Hoi,
Ik heb een vergelijkbaar omslagpunt en mag mijn trainingen op ongeveer dezelfde hartslag lopen ( train ook voor een halve marathon). In het begin had ik heel erg veel moeite met de intensiteit van de trainingen. Wat voor mij helpt, is dat ik mij tijdens het lopen alleen concentreer op mijn hartslag. Die waarde zie ik ook heel groot op mijn horloge en ik let niet op pace of tempo.
Dat scheelt heel veel bij mij, nu denk ik " kom op, hartslag kan hoger, ik ben nog niet in de buurt van mijn omslagpunt, en als ik op pace lette dacht ik oh jee wat ga ik hard, dat houd ik nooit vol!en dan werd het ook zwaar.
Klinkt misschien vaag, maar bij mij helpt het en ik heb nog veel plezier in de trainingen.
Succes en wat ben jij snel geworden in een paar weken tijd!!
korz

Bericht door korz »

Ik herken wel wat Sabine zegt.De focus op je hartslag op je horloge werkt bij mij ook goed. Het is overigens wel echt enorm zwaar om je hoge hartslag vast te houden. Je zit immers echt heel dicht bij je omslagpunt.

succes ermee

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
joanlindhout

Bericht door joanlindhout »

Bedankt voor jullie reacties.

@Rob: wat ik gewend was te doen is om gemiddeld uit te komen op de hartslag die voor de training stond. Dus stond er 165 dan liep ik dus ook stukken met een hartslag boven de 165 zodat ik gemiddeld goed uitkwam.
Wat jij dus zegt is hartslag op laten lopen tot die waarde en er niet boven gaan lopen. Dan is het al minder zwaar dan ik voor ogen had. Dan komt de gemiddelde hartslag dus wel lager uit dan voor de training staat. Ik ga het gewoon doen zoals jij adviseert, dat moet goed gaan. Heb er in elk geval zin in, ik vind het een leuk programma en mooi om de progressie te zien.
korz

Bericht door korz »

@rob een andere vraag. Na mijn 10k voluit is mijn schema ook aangepast. Mijn omslagpunt is 175 en 10 km in 48 min. Naast 5km vogels kijken heb ik:

5km op 171 Bpm
8km op 170 Bpm
8km op 165 Bpm

Is dat niet te weinig variatie? Ik loop nu dus 3x per week aardig "in het rood" . De (halve) marathon hartslag laag is voor mij nog steeds flink pezen. Daarnaast is er nu dus ook (bijna) geen verschil tussen 5km sprinten en de hoge hartslag.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Maarten,

Dat is een beetje inherent aan het feit dat als je beter getraind raakt, je halve marathonhartslag in de buurt van je omslagpunt begint te komen. Vandaar het kleine verschil tussen de 5 en de snelle 8.

De kortste afstand is bedoelt als "hoger dan normaal", in het schema op snelheid heet dit dan ook "voluit". Dus als je voor je gevoel maximaal bent gegaan dan is dit prima, ongeacht de behaalde hartslag.

Als je de training op halve marathonhartslag als onplezierig ervaart, ga dan iets lager zitten. Het is niet de bedoeling dat je het plezier in het lopen verliest.

Kun je hier wat mee?
met blijde groet,

Rob
Katsirema

Bericht door Katsirema »

En Toch, ik had echt een ander beeld bij sportrusten.
Bij mijn ouderwetse marathonschema kon ik lekker veel op vogelkijk nivo lopen. wel langere afstanden.
Met dit "revolutionaire" sportrust schema loop je wel korter, maar een stuk intensiever. ik ervaar het tot nu toe als zwaarder.
RunningRob - Sportrusten

Dat klopt, ik merk dat sport"rusten" regelmatig verward wordt met langzaam lopen :) , maar het gaat erom dat je lopen en rusten in de juiste verhouding doet. Dus optimaal gebruik maakt van de supercompensatie. Dus intensieve maar kortere trainingen afwisselen met rustdagen in plaats van urenlange langzame lange duurlopen.

Met blijde groet,

Rob
korz

Bericht door korz »

ik kan er zeker wat mee, bedankt! Ik probeer het zeker vol te houden, maar ik verheug me al wel op het marathon schema wat ik ga den in april. Dat is iets relaxter qua hartslag. ;)
Plaats reactie