Extra trainingen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Erik Bogaard

Extra trainingen

Bericht door Erik Bogaard »

Hallo,

Is het verstandig om naast het schema voor de marathon nog wat extra Krachttraining (Bootcamp,Tabata) te doen, of op een hersteldag een rondje op de wielrenfiets?
Of werkt dat juist tegen het schema in omdat je dan niet voldoende herstel tijd hebt?

Graag wat tips wat voor welke krachttraining goed werkt en in welke hartslagzone ik het beste zou kunnen gaan fietsen.

Sportieve groet,
Erik
RunningRob - Sportrusten

Re: Extra trainingen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Erik,

Een geleidelijke opbouw is belangrijk. Als je voordat je aan het schema begon al meer uren per week sportte dan je nu doet is er op zich niets op tegen om af en toe ook eens te fietsen. Als dit niet het geval is dan zou ik niet gaan fietsen.

Tenzij je heel graag wilt fietsen naast het hardlopen, dan kun je de training "vogels kijken" laten vervallen en in plaats van deze training gaan fietsen.
Je omslagpunt voor het fietsen ligt ongeveer 10 tot 15 slagen lager dan je omslagpunt voor het hardlopen. Dus je kunt je fietstraining ook 10 tot 15 slagen lager doen dan hetgeen je zou doen bij het hardlopen.

Krachtraining is altijd goed, dat kun je doen naast het hardlopen. Probeer het wel zo te doen dat je geen spierpijn hebt achteraf, want dan gaat het je hardlooptrainingen in de weg zitten. Bootcamp en Tabata kennen ook een cardio component, doe dit niet te lang, bijvoorbeeld een half uur.

Als je het echt wilt doen om het hardlopen te ondersteunen, doe dan ook echt krachttraining gericht op het hardlopen.
Ben je abonnee? Dan kun je voorbeeld trainingen vinden in het programma. Heb je geen abonnement? Dan kun je hier kijken:
https://www.hardlopen.nl/oefeningen/

Succes!
Blijde groet,
Rob
Erik Bogaard

Dank je wel Rob, we gaan eens ervaren hoe dat aan gaat voelen.

Moet tot nu toe zeggen dat ik zeer verrast ben hoe dit schema werkt voor mij.
Ik ga in de zelfde zones met sprongen vooruit., zojuist ook weer.
D2 laag 10k
Wk 1 6:02 p/km
Wk 2 5:43 p/km
Wk 3 5:31 p/km
Is dat een vooruitgang die jullie vaak zien?
Ik ben er ieder geval blij mee😉, thnx daarvoor.
Gr.
Erik
Erik Bogaard

Vandaag een tegenvaller, 10k vol uit.
Snel starten, te snel dus. Na 5k een paar keer een stukje moeten wandelen.

Ik was gestart op mijn beste tempo van de 10k, 47min. p/km. Of eigenlijk iets eronder.
Een tempo dat ik nu dus blijkbaar niet meer haalt.

Wat is nu jullie advies, schema aanpassen?
En wat voor de volgende 10k voluit? Rustiger beginnen zodat je volledige 10k kan hardlopen of van lief nemen dat je af een toe een stukje wandelt?

Gr.
Erik
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Erik,
Erik Bogaard schreef: 21 feb 2021, 16:59 Wat is nu jullie advies, schema aanpassen?
Je hoeft na een tegenvallende 10k niet gelijk je schema aan te passen, zeker niet als de andere trainingen juist goed gaan.
Het lukt mij ook zelden om een goede 10k tijd neer te zetten buiten de wedstrijden om, dus je gevoel is wel herkenbaar.
Erik Bogaard schreef: 21 feb 2021, 16:59 En wat voor de volgende 10k voluit?
Je kunt (iets) rustiger beginnen. Het is op zich leerzaam om tijdens een 10k voluit er eens vol in te gaan en maar kijken waar het schip strandt. Maar nu je dit ervaren hebt is het zaak je tempo zo te kiezen dat je wel 10k blijft rennen en toch achteraf het gevoel te hebben dat er echt niks meer inzat. Dat is ook een kwestie van ervaringen opbouwen.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie