omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Rianne Lenselink

omslagpunt

Bericht door Rianne Lenselink »

Dag,
Ik ben op de helft van het 10 km schema. Deze ben ik begonnen om na een blessure weer lekker aan het lopen te kunnen. Oorspronkelijke idee was starten met halve marathon schema, maar dat kon nog even niet. Nu dus eerst de 10 halen en dan door naar de 21 km.

Omslagpunt ingevuld op basis van een 10 km loop van vorig jaar dat ik voor mijn gevoel zo snel mogelijk heb gelopen. Toen was de gemiddelde hartslag 147.
Vanmorgen moest ik een 5 km voluit en had ik een gemiddelde hartslag van 152. Moet ik mijn omslagpunt nu omhoog brengen? Of laat ik het nog even zo.

Groetjes Rianne
RunningRob - Sportrusten

Re: omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rianne,

Als snelle test voor het omslagpunt vragen we lopers ook wel eens een snelle 3 of snelle 5 te doen en dan als omslagpunt de gemiddelde hartslag te nemen van de laatste kilometer. Dit omdat je hartslag op de eerste kilometers normaal gesproken lager is.

Wat was je gemiddelde hartslag op de laatste kilometer? Die mag je ook als omslagpunt invullen.

Blijde groet,
Rob
Rianne Lenselink

Hoi Rob,

Dank voor je reactie, laatste minuut was de gemiddelde hartslag 161... ga het aanpassen... dank! Op naar dat PR op de 10 K

Groet Rianne
RunningRob - Sportrusten

Succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat :)

Blijde groet,
Rob
Rianne Lenselink

Dag Rob,

Dit gaat prima, ik kan het goed volhouden en mijn tempo gaat flink omhoog. En ik heb moet er voor werken bij de intensieve trainingen. Dat voelt beter....

Groet Rianne
RunningRob - Sportrusten

Dank voor je berichtje! Fijn om te horen dat het goed gaat!

Blijde groet,
Rob
Rianne Lenselink

Dag Rob,

Even een vervolgvraag...
allereerst was het verhogen van het omslagpunt een goede zet. Op 25 april een 10K gelopen in een PR van 59.24, mijn gemiddelde hartslag van 147. Ik ben echt voluit gegaan, moest hard werken...

Vervolgens ben ik met hetzelfde omslagpunt van 161 begonnen aan het halve marathon schema. Op zich gaat het prima maar ik moet bij de intensieve trainingen hard lopen om in de juiste hartslag te komen. Dit lukt ook niet altijd. Dit weekend weer een 10 K gelopen, niet supersnel omdat ik ook als gezwommen had.. tijd was 1.02 en gemiddelde HS was 143. Nu zou ik volgens het schema uit het boek een halve marathon hartslag van 137 hebben, maar de trainingen zijn altijd in een hogere HS. Mijn vraag is daarom ook of dit wel klopt? Omslagpunt op 161 houden of moet deze naar beneden...

Hartelijke groet,

Rianne
RunningRob - Sportrusten

Hoi Rianne,

We hebben je omslagpunt even op 161 gezet, omdat dit de best waarde leek. Als je het gevoel hebt dat je altijd voluit moet gaan tijdens een training is het wellicht toch prettiger om deze iets lager te zetten, bijvoorbeeld met 5 slagen te verlagen. Dan zal je nog steeds prima trainen voor een goede halve.

Groet,
Rob
Plaats reactie