100 dagen training voor beginnende ervaren loper

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ferry Janssen

100 dagen training voor beginnende ervaren loper

Bericht door Ferry Janssen »

Hi,

Vanmorgen lid geworden om o.a. mijn loop mojo een boost te geven. De afgelopen jaren tot aan de halve marathon gelopen en na training voor de marathon geblesseerd geraakt en het loop mojo kwijt geraakt. Wil dat nu weer oppakken en zonder verdere training nieuw leven in blazen, echter staat als tekst dat je al 3x p/wk moet lopen, terwijl ik nu helemaal niet loop. Is het 100 dagen programma dan geschikt voor mij? Groet Ferry
RunningRob - Sportrusten

Re: 100 dagen training voor beginnende ervaren loper

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ferry,

Je kunt aan het marathonschema beginnen als 10km hardlopen voor jou geen probleem is, en je deze 10km ook binnen 65 minuten kunt lopen.
Wel is het zo dat het programma begint met 25km/week.

Als je hier zonder aanloop aan begint dan is de kans op een blessure aanwezig, dus blijft hier alert op en neem gas terug als je merkt dat het toch teveel is. Als je nog geen einddoel voor ogen hebt zou je ook eerst het 10km schema of het halve marathon schema kunnen oppakken, en als het goed gaat overschakelen naar het marathonschema.

Mocht je nog twijfels of vragen hebben hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Ferry Janssen

Bericht door Ferry Janssen »

Bedankt voor de reactie Rob,

Mijn doel zou zijn om nu weer op te bouwen naar 10 km. Dit zou ik dan met het 100 dagen programma willen doen, als ik vanaf niks kan beginnen. Of is het handig eerst een normaal 10 km schema te doorlopen en daarna het 100 dagen schema. Daarna kijk ik wel of ik wil uitbouwen naar 21 km of naar een hogere snelheid wil werken. Groet Ferry
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ferry,

Ah, ik dacht dat je gelijk met het marathonprogramma wilde beginnen. Met het 10k programma kun als beginner prima vanuit niets beginnen. De eerste weken loop je maar een paar km per training, dus het is geen probleem om dat 3 keer per week te doen. Je wordt begeleid gedurende het programma waarbij je ook leert hoe je aan je rusthartslag kunt controleren dat je niet teveel doet.

Je traint 3 keer per week omdat 1 keer per week te weinig is, met 2 keer in de week zou het kunnen maar dan ga je maar heel langzaam vooruit. 3 of 4 keer per week is prima om snel vooruit te kunnen komen.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie