Lopen op hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Goforrunning

Lopen op hartslag

Bericht door Goforrunning »

Zojuist net dag 18 gelezen betreft vogeltjes kijken en uitleg doorgenomen van de verschillende zones. Volgens mijn schema zou ik op een hartslag van 149 moeten lopen op een afstand van 6 km. Ik had een gemiddelde hartslag van 145 en kreeg nu al mijn ademhaling niet onder controle (in- uitademen in zelfde tijd). Ik liep +/- 5 min/km. Ik zou dus eigenlijk nog harder moeten lopen, maar voor mijn gevoel ga ik dan naar DL3, terwijl ze aangeven dat het beter is om in DL2 te lopen.
Wie kan dit verklaren en wat is verstandiger?
Groetjes Goforrunning
korz

Re: Lopen op hartslag

Bericht door korz »

Het idee is dat je bij vogels kijken je uit ademhaling kunt verlengen. Dus bijv. 2 passen inademen en minimaal 3 passen uitademen. Je moet gewoon kunnen praten tijdens het lopen.Daar zou ik op letten en niet zozeer de snelheid. Als je met een hartslagmeter loopt kun je wellicht een zone instellen waar binnen je wilt lopen.

Je zult overigens merken dat als je dagelijks je ademhalingsoefeningen doet en de andere wekelijkse trainingen dat bij iedere keer vogelskijken je snelheid iets hoger wordt met dezelfde hartslag.
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Re: Lopen op hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Goforrunning,

Welk schema volg je? Aangezien bij vogels kijken geen hartslag staat neem ik aan dat je hier een andere training bedoelt ;)

Als beginner loop je in zones, en ook als je niet traint voor een specifieke afstand kun je dat doen.

Als je traint voor een halve of een hele marathon loop je op de hartslag waarvan we verwachten dat je die 21 of 42 km kunt volhouden. Dan letten we niet meer zo op de zones.

In het schema zit ook een intensieve training die daar nog boven zit. Als je deze voor je gevoel maximaal loopt dan is het goed, ook al kom je niet aan de opgegeven hartslag.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie