Hoe snel zou ik kunnen op de 5k?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Antonieke van Gorkum

Hoe snel zou ik kunnen op de 5k?

Bericht door Antonieke van Gorkum »

Hoe weet je hoe snel je kunt?
5 Km is een best end en als ik te snel start, haal ik die 5 km amper. Ik loop nog niet zo lang, pas sinds half september vorig jaar. Ik ben geen snelle loper. Mijn laatste 5k liep ik in 38:49.Gemiddeld 7,75 km/uur. De laatste weken kwam het door omstandigheden helaas maar tot 2x trainen ipv 3x. Ben net met Stryd begonnen. Zou graag een 5k volle bak rennen maar ben net herstart met 3x vogels kijken op 6,7 km/uur woensdag 30 minuten, vrijdag 40 minuten en vandaag 50 minuten. Nu kan ik met het schema verder (denk ik). Maar voor stryd en CP zou ik graag een 5k rennen binnenkort. Zou ik 8, 5 km/uur kunnen aanhouden? M'n laatste 5k liep ik per kilometer : 7,47 7,41 7,35 7,86 en 8,76 (waar kwam die vandaan haha) km/uur. Was dit een negative split? Kan ik datzelfde geintje aanhouden met 8 8 8,5 8,5 9 km/uur? Of zou dat te hoog gegrepen zijn?
Ps m'n doel is de halve marathon van Texel eind september dit jaar (hopende dat die doorgaat).
Op naar de THM
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoe snel zou ik kunnen op de 5k?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Antonieke,

Een negatieve split is dat de tweede helft sneller is dan de eerste helft, dus als ik naar je getallen kijk dan heb je inderdaad een negatieve split gelopen. Een 5km voluit (maar ook een 10km voluit) kun je prima op je gevoel lopen. En hoe vaker je het doet, hoe beter dat gaat. En als je vlak voor het einde nog kunt versnellen dan heb je dus eigenlijk te langzaam gelopen :)

En je kunt dus best eens een keer (voor je gevoel) te snel starten, dus ik zou je nieuwe "schema" voor de 5k zeker eens uitproberen :)

Blijde groet,
Rob
Antonieke van Gorkum

Door mijn adhd ben ik goed in mezelf overschatten, ga er vol voor en klap dan voortijdig in. Daarom loop ik altijd met per minuut mijn snelheid via mijn oortjes om mezelf in toom te houden. Dat gaat de komende jaren vast handiger gaan en leer ik realistisch op gevoel te lopen.

Okidoki, ik ga morgen de 5k uitproberen op de genoemde snelheid. Zoefffff, ben benieuwd. Ik laat het weten.
Op naar de THM
Antonieke van Gorkum

Gister gelopen. Doel was 5 km vol gas. Het werden er 4. Total loss stopte ik 'dan maar'. Ik kon bijna niet meer op m'n benen staan #ging toch te hard al liep ik voor m'n gevoel wel lekker. Volgende keer braaf zijn en m'n schema volgen. Nu zat ik daar telkens boven en dacht ik "ach, dan wat sneller, dit lukt vast ook". Dat klopte ook wel maar geen 5k. Leerpunt.
Ik liep gemiddeld 9 km/uur, deed er 26.45 minuten over. Toch maar weer in the pocket. 😊
Op naar de THM
RunningRob - Sportrusten

Dank voor je berichtje! Goed bezig, het is prima om je grenzen een keer op te zoeken :)

Blijde groet,
Rob
Antonieke van Gorkum

Thanks.
Grenzen zijn ervoor om te verleggen, leerde ik ooit πŸ˜ŠπŸƒβ€β™€οΈ
Op naar de THM
Antonieke van Gorkum

Vandaag heb ik op de 5k voluit goed kunnen doseren :D

Heb een PR gelopen in 35,03 met gemiddeld 8,57 km/uur 7:00/km
Trots op mezelf.
Ik was goed kapot aan het eind maar da's heel gezond πŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸƒβ€β™€οΈπŸ˜ŠπŸ˜ŠπŸ˜Š
Op naar de THM
Antonieke van Gorkum

Sinds kort loop ik met Stryd. De gegevens zijn dus nog geen 3 maanden oud waarna ze betrouwbaar zijn. Stel nou dat mijn vermogen al klopt, dan heb ik een vraag : mijn CP ligt op 190. Via de vermogensmeter had ik de 5k op 198 W kunnen lopen. Gemiddeld haalde ik 186 W. Ik was kapot aan het einde. Had ik de 198 steady gelopen dan had ik sneller moeten lopen en had m'n 5k moeten afbreken. Ik ging nu op m'n topsnelheid die ik vol kon houden. Nog net. Hoe had ik die 198 kunnen lopen? Of wil ik te vlug conclusies trekken omdat Stryd nog geen 3 maanden gegevens heeft?
Op naar de THM
Antonieke van Gorkum

Nou......pffff.....de halve marathon van Texel gaat ook dit jaar helaas niet door..... Snif!
En nu?
Trainen voor we een snelle 5k? (nu is m'n PR 35 minuten. Door naar de 10k? Of juist niet?
Wat denken jullie?

Ik ben in september gestart met hardlopen. Vanaf zero. Op zich is fysiek gezien (ik ben 52) het helemaal niet erg dat mijn evenement van m'n bucketlist nog niet doorgaat. Dat geeft me meer tijd voor er een gedegen voorbereiding. Maar nu weet ik ff geen koers te bepalen. Ik zit op dag 52 van het 100 dagen programma voor de 10 k. Die zou naadlooa aansluiten op het schema 100 dagen halve marathon.
Gezien mijn rustige opbouw en dus nu meer tijd, kan ik nu ook andere accenten gaan leggen. Help! Wat is de handigste move? πŸƒβ€β™€οΈ
Op naar de THM
RunningRob - Sportrusten

Hoi Antonieke,

Allereerst gefeliciteerd met je PR! Super gedaan!

Ik vind het sowieso al erg knap dat je zo tot het gaatje kunt gaan tijdens een training. Ik denk ook dat als je in een "echte" wedstrijd zou lopen die paar watt extra er ook nog wel uit kan persen :)
Maar eerst even afwachten waar je CP op uitkomt, maar zo te horen zit die 190W wel in de buurt.

Bedenk ook dat het een momentopname is. Dus als je een keer extra uitgerust bent, en het weer en het parkoers is perfect, het vaak nog net iets beter kan gaan.
Antonieke van Gorkum schreef: ↑29 apr 2021, 22:08 Ik zit op dag 52 van het 100 dagen programma voor de 10 k. Die zou naadlooa aansluiten op het schema 100 dagen halve marathon.
Gezien mijn rustige opbouw en dus nu meer tijd, kan ik nu ook andere accenten gaan leggen. Help! Wat is de handigste move? πŸƒβ€β™€οΈ
Ik zou gewoon de ingeslagen weg blijven volgen, dus de 10k afronden en dan verder gaan met het schema voor de halve.
De reden is dat ik de afgelasting vrij voorbarig vind. Juist rond september / oktober zijn nu alle grote wedstrijden gepland, die eigenlijk in het voorjaar gepland waren. Verder is het zo dat iedereen zo rond die tijd wel gevaccineerd moet zijn. Met andere woorden: waarschijnlijk genoeg kans om (ergens) een halve te lopen.

Blijde groet,
Rob
Antonieke van Gorkum

Hoi Rob,

Bedankt voor je complimenten en je reactie. Dat geeft de burger moed.

Ik wil alleen maar de halve van Texel lopen πŸ˜‰ ik ben vergroeid met Texel. Over een paar jaar ga ik er wonen als de tijd er rijp voor is. Mijn lijf geeft duidelijk aan dat ik rustiger moet opbouwen. Ik ga dat doen.
Ik heb nu het programma geactiveerd voor de beginners. Ik start in week 7 en ga dubbele tijden lopen van het schema in het begin. Elke week pas ik de tijden wat aan zodat ik meer loop dan het schema omdat ik al 5k kan rennen. Anders zou ik veel minder trainen.
Daarnaast pak ik krachttraining weer op. Dat ligt nu ongeveer een maand stil.

Ik ben van plan om 2x de 100 dagen voor de 10 k te doen en daarna 2x die voor de halve marathon. Of kan ik beter elke week 2x doen en zo rustiger opbouwen?

Het is nog 511 dagen naar de volgende. Dus tijd genoeg om rustig op te bouwen op mijn leeftijd haha. Ondertussen kan Stryd zichzelf goed instellen omdat die benodigde 3 maanden ruim op tijd voor de halve zijn.
Op naar de THM
Plaats reactie